Met‘Kaleidoscopic Visions’ benadrukt drummer en componist Tom Skinner opnieuw zijn veelzijdigheid. Het album is deels met band, deels met gastvocalisten opgenomen en toont de verbeeldingskracht van de Brit.
Tekst: Dick Hovenga | Foto’s: Jason Evans
De opvolger van Tom Skinners solodebuutalbum Visions Of Bishara uit 2022 had een lange aanlooptijd. ‘Met onderbrekingen door tours en andere projecten heb ik zo’n drie jaar gewerkt aan Kaleidoscopic Visions, vertelt Skinner. ‘De eerste opnamen waren in het voorjaar van 2024. Sommige stukken speelden we al tijdens de concerten dat najaar en merkten meteen dat ze goed overkwamen.’
Het idee om de plaat in twee delen te splitsen ontstond gaandeweg. Skinner had muziek die voor de band bedoeld was, maar ook stukken die om een andere aanpak vroegen. Hiervoor werkte hij met gastvocalisten. ‘Ik hou van ambitieuze albums’, zegt Skinner, ‘voor mij hoort ambitie bij natuurlijke groei. Het idee voor deze plaat voelde goed.’
Band als vertrouwde basis
Met Tom Herbert (bas) en Robert Stillmann (blaasinstrumenten) speelt Skinner al decennia, ook Kareem Dayes (cello) en Chelsea Carmichael (saxofoon) zijn vaste partners. ‘Tijdens het spelen met hen krijgen mijn composities altijd onverwachte wendingen. Voor dit album schreef ik vooral vanuit gitaar en piano, en vanuit die klankkleuren zijn we gaan werken.’
De stukken kregen pas later titels. ‘De boeken van de Amerikaanse schrijver Paul Auster hebben grote indruk op mij gemaakt.’ Auster werd naar hem vernoemd omdat de sfeer van het stuk past bij de persoonlijkheid van de schrijver. Het stuk Fast 5 Pick werd later omgedoopt naar Margaret Anne en opgedragen aan zijn moeder. ‘Qua levendigheid en vibe is het precies dat wat ik zo waardeer aan haar. Geen sentimenteel eerbetoon, want ze staat nog volop in het leven. Wel de meest dynamische track van het album.’

Dankzij social media
Skinner was als drummer de afgelopen jaren veelvuldig op wereldtournee. Eerst met Sons of Kemet, daarna met The Smile, waarin hij speelt met Thom Yorke en Jonny Greenwood – beide van Radiohead. ‘Je ontmoet tijdens zo’n tour veel muzikanten die jouw muziek waarderen en met je willen werken. Dankzij sociale media kun je die contacten ook warm houden.’ Bijvoorbeeld met met Khari Lucas (Contour). ‘Ik stuurde hem een track, hij kwam terug met zang en tekst. Heerlijke samenwerking.’
Openbaring
Ook Meshell Ndegeocello leverde een bijdrage aan Kaleidoscopic Visions. ‘Al sinds haar eerste platen vind ik haar helemaal te gek. Via haar drummer Abe Rounds, leerde ik Meshell kennen en we hielden contact. Al zo’n twee jaar wisselen we regelmatig platen uit die we geweldig vinden. Toen ik wat vastliep met een idee, stuurde ik het haar toe. Uit dat lange stuk muziek haalde ze precies de juiste elementen. Wat ik terugkreeg, ging muzikaal zoveel verder dan ik had durven dromen. Het was een openbaring en nu is The Maxim een favoriete track op het album.’
Ander hoogtepunt
Een onverwachte ontmoeting leverde nog een hoogtepunt op in Skinners leven. ‘Ik leerde producer Kid Harpoon kennen na een optreden van The Smile. Hij vertelde me later, tijdens een koffiemomentje in Londen, dat hij werkte aan een nieuw album met David Byrne (onder meer Talking Heads). Niet lang daarna zat ik in Los Angeles om drie dagen lang drumtracks voor Byrne’s nieuwe album in te spelen. Hoeveel er wordt gebruikt weet ik niet, maar ik heb voor elke song wel een bijdrage geleverd.’
Nieuwe tournee
Na de albumrelease eind september volgt een tour die in de VS begint. ‘Het eerste deel doe ik met Chelsea Carmichael. Verder speel ik in Amerika met lokale muzikanten; een hele band meenemen is te kostbaar. Dat wordt spannend, want ik treed op met mensen waarmee ik nog niet eerder speelde.’
In 2026 staat een Europese tour gepland met het Brussel Jazz Festival als één van de eerste concerten. ‘Dan wil ik mijn band meenemen en waarschijnlijk ook Yaffra (Jonathan Geyevu), een geweldige zanger-pianist die op het album meedoet. Hij kan live ook andere vocalen uitlichten. Ik kijk ernaar uit.’
Kaleidoscopic Visions van Tom Skinner is uit op 26 september 2025 (Brownswood Recordings / International Anthem)