Na een turbulente tijd is het Britse trio Gogo Penguin terug met 'Necessary Fiction'. Een album waarop creativiteit en vernieuwingsdrang samenkomen tot een heel avontuurlijk geheel.
Tekst: Dick Hovenga | Foto’s: Mark Gregson
Met Necessary Fiction laat Gogo Penguin een trio in volle muzikale bloei horen. De rol van drummer Jon Scott, die de band na het vertrek van drummer Rob Turner in 2020 versterkte, is nu ook duidelijk verankert. Bassist Nick Blacka, toetsenist Chris Illingworth en Jon Scott vertellen op Jazz Middelheim over de totstandkoming van hun nieuwe album. De sfeer is openhartig en opgewekt. De zware jaren lijken achter hen te liggen.
Tijd nemen om te helen
‘Afgelopen jaar hebben we thuis in Manchester wat afstand kunnen nemen na een lastige tijd’, vertelt Blacka. ‘Het was veel: het touren, het vertrek van Rob en de zakelijke afhandeling daarvan. Bovendien verloor ik kort na elkaar mijn moeder en mijn broer.’
De komst van Jon Scot bracht verandering. Illingworth: ‘We kenden hem natuurlijk al als drummer van het Gondwana Orchestra, maar als trio maakten we een nieuwe start. Onze eerste plaat Everything Is Going To Be OK kwam misschien wat te snel. De wat introverte sfeer weerspiegelde alles wat er toen gebeurde. Noem het ons ‘tussenalbum’. We gingen ook gelijk touren omdat we na de pandemie geld moesten verdienen.’
Herboren trio
‘Na die lange tour langs volle zalen, merkten we pas de impact van alles wat was gebeurd’, zegt Blacka. Tijd voor rust. ‘We vernieuwden onze studio in Manchester en Chris en ik gingen met nieuwe ideeën aan de slag.’ Scott, die in Londen woont, sloot zich daarna aan. Scott: ‘Chris en Nick hadden al heel veel concepten vastgelegd en ik kon daar vrij met ritmes op los gaan. Zo veranderden de stukken steeds weer van vorm en ontstonden nieuwe stukken. Experimenteren en op zoek gaan naar nieuwe sounds was onze insteek. We wilden echt iets anders maken dan voorheen. Voor mij was het een geweldig proces waar ik ook mijn eigen stempel op kon drukken.’

Ruimte voor synthesizers
Een opvallende verandering in sound is de prominente rol van synthesizers op Necessary Fiction. Illingworth dook diep in de elektronische mogelijkheden. ‘Eerder dacht ik dat de karakteristieke klank van GoGo Penguin al vol genoeg was. Maar nu ontdekten we dat er nog veel ruimte was. Vooral op stukken als Living Bricks In Dead Mortar en Naga Ghost komen de synths er flink wat vetter doorheen.’
Ook keek het trio naar wat de toepassing van strijkers voor hun sound zou doen. Hiervoor benaderden ze het Manchester Collective en schreef Illingworth de arrangementen. ‘Het was even zoeken hoe dat te doen’, vertelt Illingworth. ‘Mijn pianolijnen zijn een belangrijke schakel binnen de GoGo Penguin-sound, daar moet je omheen schrijven om iets extra’s te krijgen. In bijvoorbeeld State Of Flux liet ik de strijkers mijn drukke pianolijn aanvullen. Op andere tracks vulden ze in alle kleuren sferen aan, waarna ik de pianolijn weer overnam. Vooral in de uptempo nummers is het een aanvulling op onze energie.’
Verrassing met vocalen
Een ander verrassend element is de vocale track Forgive The Damages, met singer-songwriter Daudi Matsiko. Illingworth: ‘We hadden nooit aan vocalen gedacht. Maar toen Daudi onverwacht in Manchester was, namen we hem mee naar de studio om iets uit te proberen. En we ontdekten gelijk dat het goed werkt. Het betekende wel dat ik mijn pianospel naar akkoorden moest terugbrengen, haha. Maar de combinatie klinkt goed, vooral het dubbelen van Daudi’s vocalen zorgen voor een unieke sfeer. Deze track moest absoluut op het nieuwe album.’
Toegift
Die avond in Middelheim speelt GoGo Penguin het afsluitconcert op het grote podium van de Concert Hall voor een zeer enthousiast publiek. Het trio klinkt herboren; fris en energiek. Behalve Fallowfield Loops, brengen ze nog geen nieuwe songs. Maar opgezweept door het publiek, speelt het trio als in hun allerbeste dagen. De chemie tussen Blacka, Illingworth en Scott is geweldig, ze geven zelfs een toegift. Dat is nog eens een terugkeer!
Necessary Fiction van GoGo Penguin is nu uit op XXIM Records