Menu

Louis van Dijk

  • Geschreven door  Coen de Jonge
Louis van Dijk Foto: Gert-Jan Hox

De dancings days van Louis van Dijk (1941) zijn over. De ziekte van Alzheimer maakt het hem onmogelijk om nog professioneel als pianist werkzaam te blijven. In het september/oktobernummer van Jazzism een uitgebreid interview met hem. 

Op 14 september speelt Van Dijk bij het Loosdrecht Jazz Festival zijn laatste concert. Een zeer toepasselijke plek: het winnen van het Loosdrecht Jazzconcours in 1961 was immers de start van zijn indrukwekkende carrière. Hieronder enkele highlights uit zijn platenoeuvre.

Dear Old Stockholm, Trio Louis van Dijk: Louis van Dijk (piano), Cees Hamelink (bas), Harry ten Siethoff (drums) op het Loosdrecht Jazz Concours, 1961. Het ep’tje waar het allemaal mee begon, na het winnen van het Loosdrecht Jazzconcours. Nog duidelijk in de ban van Oscar Peterson en met dankbaar gebruik van bekende hardboplicks. Eigenlijk was het niet zijn debuut op de plaat; dat was een plaatje met Donald Jones en Adele Bloemendaal voor een meubelfabriek. 

Bluesette, The Louis van Dyke Trio: Louis van Dijk (piano), Jacques Schols (bas), John Engels (drums), 1964. In 1964 kwam de elpee The Louis van Dyke Trio/Quartet uit waarop dit legendarische stuk van Toots Thielemans stond. Louis had er veel succes mee, deze track kon rekenen op veel air play. De plaat kreeg in 1965 een Edison.

But Not For Me, uit elpee Blue Burton: Ann Burton with the Louis van Dyke trio: Ann Burton (voc), Louis van Dijk (p), Piet Noordijk (as), Jacques Schols (b), John Engels (d) (1967). Louis van Dijk als invoelende pianist bij van wijlen zangeres Ann Burton. Hoe extravert ook in zijn optreden, Van Dijk bewees door de jaren heen ook een uitnemende begeleider te zijn.

 

Shaffy Cantate, single: Ramses Shaffy (vocalen), Liesbeth List (vocalen), Louis van Dijk (piano), Jacques Schols (bas), John Engels (drums), plus zanggroep (1968). Een weergaloze single, een iconisch lied uit de tweede helft van de vorige eeuw. Het lied ontleende zijn jazzy karakter in de liveuitvoering ook aan de begeleiding van het  trio van Louis van Dijk. Op de elpee-uitvoering is de pianist echter Polo de Haas.

 

Pavane, album Pavane: Louis van Dyke  Louis van Dijk (piano), Jacques Schols (bas), John Engels (drums), 1969. Deze plaat kwam op positie 17 van de elpee hitparade in 1969. Het titelstuk is een bewerking van een compositie van Gabriel Fauré. De aanpak benadrukte nog eens de koers die Van Dijk was ingeslagen, smaakvolle muziek die interessant was voor een breder publiek dan dat van jazz alleen.  

HH 18566720 Trio Louis van Dijk in 1970 met Louis van Dijk op piano, Jacques Schols op bas en John Engels op drums. Foto: Hollandse Hoogte

Rosa Turbinata, album Turks Fruit ; de originele filmmuziek door Rogier van Otterloo m.m.v. Trio Louis van Dijk.  Orkest Rogier van Otterloo, Louis van Dijk (p), Jacques Schols (b), John Engels (d), 1973. Wat een klasse straalt dit stuk nog steeds uit, net als Dat Mistige Rooie Beest. Op de originele opname begeleidde Louis van Dijk Toots Thielemans op deze Nederlandse klassieker. En wat kon Louis toch mooi dienstbaar zijn aan deze muziek.

 

Badinerie, album Sketches on Bach van Chris Hinze (fl), Louis van Dijk (p/org), Jan Goudswaard (g)  e.a., 1974. Een studioalbum uit 1974 van fluitist Chris Hinze, met arrangementen van negen composities van Bach in jazzy barokstijl. Van Dijk als deelnemer aan ‘licht klassieke muziek’, een groot mainstreamsucces.

 

Hoe leit dit kindeke, album Musica per la notte di natale van Thijs van Leer, Orkest Rogier van Otterloo, Thijs van Leer (fl), Louis van Dijk (p), 1976. In de afgelopen twee decennia was de pianist heel actief bij de jaarlijkse seizoenconcerten rond Kerstmis. In 1976 nam hij er met fluitist Thijs van Leer al een voorschot op door zijn bijdrage aan dit album vol kerstliedjes.  

 

Gone With The Wind, album Encore: Louis van Dijk & Daniel Wayenberg (p), 1981. Een meesterstukje van de twee pianisten, op hun tweede duo-album. Waarbij Van Dijk in dit nummer alle registers opentrekt. Een furieuze solo, waarbij hij totaal niet naar Wayenbergs speelwijze neigt. 

 

Waltz for Debby, album It’s a lovely way to spend an evening, Louis van Dijk & Pim Jacobs, 1984. Van Dijk was ook een groot liefhebber van de speelwijze van Bill Evans, vandaar deze keuze op een duo-album met collega-pianist Pim Jacobs.

 

I Cried For You, album Rita Reys & Trio Pim Jacobs: Live at the Concertgebouw, Rita Reys (voc), Pim Jacobs (p), Louis van Dijk (p), Ruud Jacobs (b), Peter Ypma (d) 1985. Een sensationeel optreden van Rita Reys op 7 april 1985, met in het middenstuk uitbundig samenspel met gast Louis van Dijk. I Cried For You was een song die Rita Reys ook al op haar album The Cool Voice had gezongen, maar deze versie is heel anders, mede dankzij Van Dijk. 

 

People Will Say We’re in Love, album Two for Tea, Rita Reys & Louis van Dijk, 1987. Het samenspel van Louis met Rita smaakte naar meer, vandaar dit duo-album uit 1987. Ook deze plaat kreeg een Edison.

 

Der Lindenbaum, Louis van Dijk speelt Franz Schubert: 200 Jaar Schubert.Louis van Dijk (p), 1997. Van Dijk ging in 1959 naar het Amsterdams Conservatorium waar hij klassieke piano studeerde en als bijvak orgel. Van die degelijke ondergrond heeft hij zijn hele loopbaan profijt gehad.  Een recital met Schubert-muziek lag dus goed voor de hand. De cyclus Winterreise van Schubert handelt om eenzaamheid, een gebroken leven, afscheid, het vooruitzicht van de dood. Der Lindenbaum geeft daar ook uitdrukking aan.

terug naar boven