Vince Mendoza & Metropole Orkest

Vince Mendoza & Metropole Orkest

Olympians
Modern Recordings
JAZZ
Olympians is de liefdesverklaring van de gelauwerde Amerikaanse componist/arrangeur/dirigent Vince Mendoza aan het Metropole Orkest, waar hij sinds 1992 in diverse hoedanigheden aan verbonden is. Het album bevat acht jazzcomposities van zijn hand, die hij natuurlijk ook zelf volledig arrangeerde. Ze zijn een lust voor het oor. De stukken waar Mendoza alleen met het orkest speelt, zijn eigenlijk het fijnst. Tegelijkertijd brengen de stukken gezongen door toppers als Dianne Reeves en Cécile McLorin-Salvant de meesterlijke arrangeerhand van Mendoza in zicht. Opvallend ook hoe de gastsaxofonist, de gevierde Chris Potter, naast Rik Mol, die natuurlijk ook een stevige carrière heeft, volstrekt gelijkwaardig klinkt. Olympians omvat pure muzikale rijkdom. Luister naar composities als Miracle Child, Partido Alto of Barcelona en de enorme muzikale pracht die zich steeds opnieuw openbaart. Zowel als in de rustiger strofen als in de vele hoogtepunten die de composities kennen gebruikt Mendoza het volle potentieel van het orkest en dat maakt zijn stukken zo gelaagd, spannend en uitdagend. De grote klasse van Mendoza en de meesterlijke samenwerking met het Metropole Orkest wordt op Olympians groots gevierd. Het is een zeer geslaagd album dat eigenlijk met een grote tour langs de belangrijke festivals en concertzalen van Europa bekroond zou moeten worden.