Tord Gustavsen Trio

Tord Gustavsen Trio

Opening
ECM Records
Na geëxperimenteerd te hebben met saxofoon en zang keerde pianist Tord Gustavsen in 2018 met The Other Side terug naar de triovorm. Op dat album maakte hij voor het eerst gebruik van elektronica. Ook op zijn nieuwe trioalbum Opening gaat hij op zoek naar andere klanken. De nieuwe bassist Steinar Rakner speelt hierbij een belangrijke rol. Hij heeft een expressieve, machtige speelstijl en voegt veel elektronica toe door gebruikmaking van gitaarpedalen en loopers. Doordat Rakner graag op de voorgrond treedt, heeft vaste drummer Vespestad soms de rol van intermediair. De muziek blijf onmiskenbaar Tord Gustavsen. De melodieën zijn ijzersterk en worden naadloos met de improvisatie verweven. Het geluid is ruimtelijk en introspectief. Over alle nummers hangt die typische, vervoerende licht melancholieke sfeer. Gustavsen haalt zijn inspiratie onverminderd uit folk, gospel en klassieke muziek, maar zet deze meer dan ooit naar zijn hand. Conventionele pianotriostructuren worden af en toe geheel losgelaten. Een thema uit een traditioneel folknummer is bijna onherkenbaar verwerkt in een klankbeeld met een lang drumintro en impressionistisch pianowerk. Een tango roept eerder associaties op met een requiem door een slepend ritme en smartelijk gestreken bas. Door de elektronische vervorming klinkt hij als een viool. Op een ander stuk lijkt de bas op een scheurende gitaar, begeleid door stevig drumwerk en gedempte piano. Ronduit spectaculair. Bij alle experimenten blijft het geluid organisch en warm. De muziek tilt je op als in meditatie. Het Tord Gustavsen Trio dringt op dit prachtige album in overwegend korte stukken door tot de kern.
Mathijs van den Berg