eminent stars

The Eminent Stars

Bumpin’ On
Tramp/Painted Dog
funk
Sittin’ In With The Eminent Stars was vijf jaar geleden het debuutalbum van deze Nederlandse groep onder leiding van drummer Toon Oomen en saxofonist Ben Mendes. Oomen onderscheidde zich onder meer als organisator van heel leuke New Orleans-muziekavonden in Amsterdam, Ben Mendes had ooit zijn funkgroep Mendoza Dance Parti. Ook op hun tweede album – met de logische titel Bumpin’ On – zijn New Orleans en funk de voornaamste in­gre­diën­ten, in acht nieuwe tracks van eigen hand. De instrumentals Mrs Phillips en Sweet And Salty zijn om door een ringetje te halen; vooral toetsenman Emiel van Rijthoven – niet langer gastmuzikant maar vast bandlid – blinkt hierop uit. Werkten ze op het vorige album nog met diverse gastvocalisten, nu werd een van hen de vaste leadzanger (de als een Neville klinkende Bruce James), hetgeen de homogeniteit van het album zeer ten goede komt. Bassist Andert Tijsma en gitarist Mischa den Haring vullen de muziek perfect in met hun snaren en Dirk Beets vormt samen met Mendes een gelikte blazerssectie. Afsluiter track negen is een live medley met tracks van hun debuutalbum, waarmee de live-kracht van deze formatie danig wordt geïllustreerd.

Guy Salamon

Guy Salamon

Creatures! Creatures! ZenneZ Records Jazz Nadat slagwerker Guy Salamon in 2014 zijn woonplaats Tel Aviv verruilde voor Amsterdam heeft hij een schare internationale muzikale vrienden