images_47b9371a5ec847a6416d19e09506ac86

Mulatu Astatke – Sketches Of Ethiopia (cd en vinyl)

Mulatu Astatke uit Ethiopië werkte ooit met Duke Ellington en componeerde voor de film Broken Flowers van Jim Jarmusch. Hij mixt traditionele muziek uit zijn vaderland met jazz en Latijns-Amerikaanse muziek. Op Sketches of Ethiopia trakteren hij en zijn Step Ahead Band de luisteraar op kleurrijke Afrikaanse muziek waarbij hij moderne grooves afwisselt met jazz en westerse muziek met latin en afrofunk. En dit gekruid met energieke Ethiopische elementen. In de opener Azmari, een instrumental, lijkt het alsof Astatke goed heeft geluisterd naar Europese geïmproviseerde muziek. Vooral de soundvande cello die ook in andere tracks terugkeert, draagt hier toe bij. Gamo klinkt daarna heel Afrikaans en Hager Fiker wordt sterk gedragen door traditionele instrumenten. In het 10 minuten durende Assosa Derache spelen de blazers een belangrijke rol, de jazzy harmonieën worden er zorgvuldig opgebouwd. Erg goed is het swingende Gambella dat door het spel op de kora een bijzondere mix is van Oost- en West-Afrikaanse muziek; Ethio-funk zou je het zeker kunnen noemen.
Rik van Boeckel

Tico Y Aguabajo

Tico Y Aguabajo