Marvin Gaye

Marvin Gaye

What’s Going On Live
2lp Motown/Universal
soul/funk
1 Mei 1972 was een speciale dag in Washington: Marvin Gaye werd daar geëerd als nooit tevoren. 1 Mei werd uitgeroepen tot Marvin Gaye Day, en er werd een programma voor hem en zijn familie opgesteld, dat bestond uit een huldiging op zijn oude school, een feestelijke rit door de stad, een ontvangst bij de burgemeester en een optreden voor een goed doel. Waarbij de Motown studiomuzikanten – The Funk Brothers – bij grote uitzondering de studio verruilden voor het podium, om de meester te begeleiden. En dat terwijl hij vier jaar lang niet had opgetreden! Het album What’s Goin’ On bleek in 1971 een absoluut hoogtepunt in zijn carrière, dus dat album zou hij in zijn geheel uitvoeren. Stijf van de zenuwen ging hij het podium op, pas nadat zijn moeder eraan te pas was gekomen om hem zo ver te krijgen. Hij begon achter de piano met een sixties medley, dat werd kant 1. Op kant 2 en 3 deed hij het complete album, al ontbreekt Mercy Mercy Me omdat een technicus dat per ongeluk wiste. Op kant vier doet hij Inner City Blues en het titelnummer nog eens opnieuw als toegift, omdat hij dacht dat die twee beter konden. Waarom deze registratie nu pas uitkomt is een raadsel, temeer daar dit de enige live-uitvoering is die hij ooit deed van zijn topalbum. John Morales mixte het geheel opnieuw, en David Ritz vertelde het complete 1 mei 1972-verhaal op de binnenkant van de klaphoes. Niemand zal dit album willen missen.