images_1397be472e45feda66c2cb00ba5f4ce2

Mark Guiliana Jazz Quartet

Het afgelopen jaar konden we niet om hem heen: Mark Guiliana. Een naam die op vele festivals klinkt en buiten de jazzscene indruk maakte met Blackstar, Bowie’s laatste meesterwerk.

Het afgelopen jaar konden we niet om hem heen: Mark Guiliana. Een naam die op vele festivals klinkt en buiten de jazzscene indruk maakte met Blackstar, Bowie’s laatste meesterwerk. De veelzijdige Amerikaanse drummer speelt in vele groepen en zijn eigen akoestische kwartet draait ook mee op topniveau. Jersey is de opvolger van Family First (2015), en een ode aan Guiliana’s thuisfront, de staat waar hij al zijn hele leven woont. Dat uit zich bijvoorbeeld in de melancholische gelijknamige titel en September (glansrol voor Jason Rigby), een korte storm in het solistische Rate en het uitdagende Our Lady en het doorleefde The Mayor Of Rotterdam (ben wel benieuwd naar het verhaal achter deze titel). De bezetting is met Jason Rigby (s) en Chris Morrissey (b) onveranderd. Nieuw gezicht is de kundige Fabian Almazan die Shai Maestro vervangt. Het kwartet zet een ijzersterk geluid neer en ondanks dat iedereen de ruimte krijgt, horen we hier een hecht collectief onder de sterke regie van Guiliana. Organisch, authentiek en fraai in balans met mooie dynamiek, prikkelende syncopen en een vleugje drum ’n base. Absoluut hoogtepunt is de wonderschone afsluiter Where Are We Now, dat toont dat David Bowie’s erfgoed nog steeds door de aderen stroomt van Guiliana. Prachtplaat!

Carmen Gomes Inc.

Carmen Gomes Inc.

Stones in My Passway CFMusic / Soundliaison Jazz/Blues Acht sonische vignetten omringen zeven nummers en vormen samen de road movie waarin de geest van Robert