Keb’ Mo’

Keb’ Mo’

Moonlight, Mistletoe & You
Concord Records/Universal
Blues
Iedere zichzelf respecterende artiest dient tenminste eenmaal in het leven een kerstalbum op te nemen. Elvis was er erg goed in, andre Hazes zong zijn blues het indringendst als de dagen donker waren, en zelfs Bob Dylan bezondigde zich er in 2009 aan toen hij, tot groot chagrijn van zijn hardcore fans, Christmas In The Heart uitbracht. Nu is bluesman Keb’ Mo’ aan de beurt, de man die wel wordt gezien als een van de vaandeldragers van de moderne (akoestische) blues. Maar bovenal is de man een kundig liedjesschrijver, en een bekwaam muzikant, wat ook tot uiting komt op deze plaat, als je door de violen en de belletjes heenluistert. Better Everyday is gewoon een mooie gospel, Santa Claus, Santa Claus (I’m In Misery) doet het vast heel lekker in de blueskroeg, en Christmas Is Annoying vertolkt zonder twijfel de gevoelens van een ieder die bij de schoonouders op de koffie moet, die lange tweede kerstdag. Neem dan maar deze plaat mee, schenk een borrel, en zie: het valt allemaal reuze mee.

Kirk Knuffke Trio

Kirk Knuffke Trio

Gravity Without Airs Toa Forms/Fully Altered Free Jazz Er waren tijden dat musici vooral spraken over auto’s, drank en vrouwen, maar de Amerikaanse cornettist Kirk