The Avant-Garde
LP RE Atlantic/MoV/Bertus
jazz
Dit album bevat twee eenmalige sessies van het Ornette Coleman Quartet, alleen is Ornette Coleman met zijn plastic altsax vervangen door John Coltrane met zijn tenorsax en, voor het eerst, zijn sopraansax! Zomer 1960 werden vijf nummers opgenomen, waarvan alleen de opener Cherryco van trompettist Don Cherry een première was. Drie nummers van Coleman (The Blessing, The Invisible en Focus On Sanity) werden eerder uitgevoerd op diens eerste twee albums. Met Bemsha Swing, een van de meest herkenbare en vaakst gecoverde Monk-tunes, wordt het amper 36 minuten durende album afgesloten. Met drummer Ed Blackwell en bassist Charlie Haden of bassist Percy Heath was Cherry natuurlijk meer op zijn gemak dan Coltrane, die zich hier toch behoorlijk buiten zijn comfortzone begaf: voor het eerst in een freejazzsetting. Hij wist zich echter als inmiddels zeer ervaren blazer (zijn net verschenen album Giant Steps was al zijn achtiende) goed te weren, al is de albumtitel The Avant-Garde door zijn toedoen minder correct. Dat Atlantic dit album oorspronkelijk pas in 1966 uitbracht, is omdat ze Coltrane toen al kwijt waren aan Impulse. Wereldwijd bestaan er inmiddels al zo’n vijftig verschillende releases van dit album, allemaal met exact dezelfde vijf tracks, want meer werd er indertijd niet opgenomen. Dat Music On Vinyl nu met versie 51 komt, is echter zeer welkom, want de interactie tussen deze twee meesterblazers blijft eeuwig boeiend. Ook het werk van de ritmesectie is exemplarisch op dit album; Blackwell, Haden én Heath groeiden uit tot trendsetters.
Sjeng Stokkink
Rick Estrin & The Nightcats
The Hits Keep Coming Alligator/V2 Blues Rick Estrin is behalve een goede zanger en indrukwekkende harpsucker, vooral een artiest. De immer in onberispelijke pakken gestoken