jasper blom

Jasper Blom Quartet feat. Bert Joris en Nils Wogram – Polyphony (Live At The Bimhuis)

Wat is polyfonie? Simpel gezegd: meerstemmigheid. Ook wel: gelijkwaardigheid van stemmen. Een uitvinding van muzikanten uit de tweede helft van de twaalfde eeuw, die het zat waren in het keurslijf te zitten van de toen voorgeschreven eenstemmigheid. Die ‘revolutie’ begon in de Notre Dame en verplaatste zich daarna naar het noorden. Daarna kwam polyfonie tot grote bloei in de Lage Landen. Grote stap in de tijd: nu is het tenorsaxofonist Jasper Blom die met twee cd’s tegelijk aandacht vraagt voor gelijkwaardig musiceren. Kan uiteraard in de jazz heel goed. Op de eerste cd staat een concert van mei 2016 in het Bimhuis, waar als gast de Vlaamse trompettist Bert Joris aan meedeed. Heel relevant, want de cultuurstroom van de polyfonie liep via Vlaanderen naar ons land. Denk niet dat Blom c.s. de oude muziek imiteren, dit is – ook door de aanwezigheid van gitarist Jesse van Ruller – strikt eigentijdse jazz. In februari 2018 was de Duitse trombonist Nils Wogram er als solist bij. Nog wat krachtdadiger en losser, dit Bimhuisconcert.

Blackburn Brothers

Blackburn Brothers

SoulFunkin’BLUES Electro-Fi Blues/Soul/Funk De naam Blackburn is synoniem geworden met de muziekgeschiedenis van Toronto, Canada. Letterlijk een familieband met de broers Duane (leadzang, toetsen), Robert

Speak To Me Blue Note Jazz/Americana Vraag willekeurig welke gitarist van wie hij een onsje talent cadeau zou mogen krijgen en de kans is groot

The Pulitzers

The Pulitzers