Gary Bartz and Maisha

Gary Bartz and Maisha

Night Dreamer Direct-To-Disk Sessions
Night Dreamer
Jazzgeneraties inspireren elkaar en soms wordt dat ook in een samenwerking omgezet. De Amerikaanse saxofonist en jazzlegende Gary Bartz maakte samen met het Britse Maisha het album Night Dreamer, waarvan de opnamen direct op cd werden vastgelegd. Het album bestaat uit vijf composities waarvan er drie gezamenlijk werden geschreven tijdens de tournee in 2019. Twee Bartz’ classics maken het album compleet: Uhuru Sasa (Harlem Bush Music, 1971) en Dr. Follows Dance (Follow The Medicine Man, 1973). De uit de spiritual jazz afkomstige Bartz is bijna tachtig en blijkt in uitstekende vorm. Op opener Harlem to Haarlem speelt hij zijn eerste avontuurlijke solo over de fijn swingende jazzfunk. Maisha grooved lekker in een gewijzigde bezetting onder leiding van drummer Jake Long. Het funky The Stank al net zo ongehoord goed. Ook Leta’s Dance is een heerlijke track waarop Bartz alle vrijheid pakt in de compositie en waaraan toetsenist Alexander MacSween een fijne solo toevoegt. De Bartz-klassiekers Uhuru Sasa en Dr. Follows Dance zijn optimaal bewerkt door Maisha. Zeker niet alleen doordat de meester naast hen staat, maar ook omdat ze zich door de composities uitgedaagd voelden met nog interessantere versies op de proppen te komen. Op Dr. Fellows Dance gaat de band vol op de groove en is onweerstaanbaar. De gitaarsolo van Shirley Tetteh is fantastisch. Night Dreamer is een heerlijk album van gelijk denkende muzikale geesten. De spiritual jazz, die Maisha mede door Bartz leerde kennen en verankerd is in hun sound, vindt nieuwe wegen op deze plaat.

Big Jack Johnson

Big Jack Johnson

Stripped Down In Memphis MC/CRS Blues Big Jack Johnson (1940-2011) verwierf begin jaren zestig reputatie als gitarist/zanger in Frank Frost & The Nighthawks en een