images_aaa036e4cb16038f90e128d8e39c714f

De Jongens Driest

De Jongens Driest is  oorspronkelijk een brasstrio, bestaande uit sousafonist Arno Bakker, Janfie van Strien (klarinet) en Joop van der Linden (trombone), de laatste twee tevens lid van de Amsterdam Klezmer Band. Ze spelen krachtig groovende brassmuziek met invloeden uit balkan, klezmer, highlife en Latijns-Amerikaanse muziek. Het trio is nu uitgebreid met Klezmatic Matt Darriau (sax, klarinet, kaval) en drummer Michael Vatcher. Bij De Jongens Driest gaat het van experimentele blaasmuziek en jazz naar New Orleans begrafenismuziek en melodieën die associaties oproepen met de theatermuziek van de Dogtroep. Ook zou je de groep kunnen zien als een kleine alternatieve fanfare die kan klinken als een heel orkest. Sommige nummers zijn live opgenomen zoals Duke, met een eigenzinnige solo van Vatcher. Of Otrobanda, genoemd naar de wijk van Willemstad (Curaçao), waarin Vatcher nog meer aan de bak mag met Caribisch getinte roffels. En daarna is het de beurt aan Darriau op de kaval en klinken er ook andere aanstekelijke fluitklanken!

Xavi Torres

Xavi Torres

Quarantena Songs Dox Records Jazz De Spaanse pianist Xavi Torres (met een vaste plek in de NL-jazzscene) besloot tijdens de lockdown dertig dagen lang elk