Bruut! & Anton Goudsmit

Bruut! & Anton Goudsmit

Go Surfing
Munich Records/V2
Surfjazz
‘The Beach Boys on steroids’ noemen ze deze muziek, en dat is natuurlijk welkom, want de muziek van Brian Wilson en de zijnen is prachtig, maar wel een tikje zoet, na vijftig jaar. Hoe het ook zij, gitarist Goudsmit en de vier heren van Bruut! doken in de platenkast van opa en oma, en kwamen daaruit tevoorschijn met muziek van Dick Dale, The Ventures, James Brown, Dolly Parton (!) en zelfs Charles Mingus. Die muziek werd stevig door de mangel gehaald. De steroiden bleven achterwege in het smeltende Surfer Girl, van voornoemde Wilson; van oorsprong al een tamelijk droefgeestig nummer, dat hier een wel heel kerst-achtige bewerking heeft gekregen. Mingus’ Boogie Stop Shuffle leent zich, waarschijnlijk door het tamelijk conventionele akkoordenschema, weer uitstekend voor deze surfbewerking. Jolene, de wereldhit van Dolly Parton, krijgt op Go Surfing een heuse easy tune-behandeling, met een reutelend Farfisa-orgeltje en de twangende gitaar van Goudsmit. Inhoudelijk is Go Surfing een tussendoortje, maar het spelplezier is evident, en voor de argeloze luisteraar valt er veel te genieten. Afsluiter Music To Watch Girls By, een oudje van The Bob Crewe Generation, valt precies op zijn plek.

Guy Salamon

Guy Salamon

Creatures! Creatures! ZenneZ Records Jazz Nadat slagwerker Guy Salamon in 2014 zijn woonplaats Tel Aviv verruilde voor Amsterdam heeft hij een schare internationale muzikale vrienden