Brad Mehldau Orpheus Chamber Orchestra

Brad Mehldau Orpheus Chamber Orchestra

Variations On A Melancholy Theme
Nonesuch
De muzikale keuzes die Brad Mehldau maakt, zijn immer onvoorspelbaar, en daar mogen we blij mee zijn. Na zijn politieke epos Finding Gabriel volgden in anderhalf jaar het lockdown-pianoalbum Suite: April 2020 en het tweede album met sterrenteam Joshua Redman, Brian Blade en Christian McBride, Round Again. Met Variations On A Melancholy Theme zet Mehldau zijn ontdekkingstocht voort. Variations On A Melancholy Theme is een muziekstuk waarin het thema in elf verschillende versies wordt herontdekt. Oorspronkelijk geschreven voor pianist Kirill Gerstein trok Mehldau zelf met het stuk en het orkest in 2012 en 2013 door Europa, Rusland en Amerika, waarna het in Carnegie Hall in New York werd vastgelegd. Mehldau zei destijds zelf: ‘I imagine it as if Brahms woke up one day and had the blues’. Het resultaat is een adembenemend werkstuk dat al bij eerste beluistering imponeert. Niet alleen het spel van Mehldau, maar ook de fascinerende arrangementen verrijken de herinterpretaties. Het Orpheus Chamber Orchestra, een 38 personen tellend orkest, speelt met flair en klasse en geeft exact de juiste cadans. Sinds Mehldau in 2004 van Warner Records naar het verwante Nonesuch ging, een onafhankelijk opererend platenlabel met een indrukwekkende catalogus aan jazz, klassiek en wereldmuziek, maakte hij inclusief dit nieuwe album zeventien platen. Een indrukwekkende hoeveelheid, die niet alleen zeer divers is, maar ook een indrukwekkend beeld geeft van Mehldau als immer doorgroeiend en avontuurlijk muzikant en componist. Variations On A Melancholy Theme is daar een fascinerende toevoeging op.

Vega Trails

Vega Trails

Tremors In The Static Gondwana Records Jazz De opvallende samenwerking tussen Portico Quartet-bassist Milo Fitzpatrick en Mammal Hands-saxofonist Jordan Smart heeft geresulteerd in een eerste