images_2cd9d1d7bb30511eb4cd517c131ae148

Avishai Cohen’s Triveni – Dark Nights

Van de atmosferische opening tot het melancholische slot; eigenlijk moet je Dark Days van de Israëlische trompettist Avishai Cohen in één ruk uitzitten om de volledige impact van het album te ondergaan. Op zijn derde plaat met de groep Triveni – met verder bassist Omer Avital en drummer Nasheet Waits – lopen alle stukken zeer geraffineerd in elkaar over en door elkaar heen. Het zorgt voor een spanningsboog die de associatie oproept met een omvangrijke suite. Dat begint met het donkere, uitgesponnen Dark Nights, Darker Days en gaat via het vrijere You In All Directions naar het ruige, bluesy Betray dat subtiel uitmondt in Charles Mingus’ Goodbye Pork Pie Hat. Door de combinatie van vrijere solo’s met een psychedelisch onderlaagje ontstaat er op bepaalde momenten een Nils Petter Molvaer-achtige ambiance, terwijl op andere momenten de Amerikaanse roots sterker klinken en Dave Douglas een inspiratiebron lijkt te zijn. Maar wat je vooral hoort is de eigenzinnige en originele stem van Cohen die met dit album nog luider zal klinken binnen de hedendaagse jazz dan al het geval was.

Koen Graat

Big Jack Johnson

Big Jack Johnson