images_c75601cf4b798b9bb038a5b73c93d358

Aurelio – Landini

Landini, de titel van de nieuwste cd van de Hondurese gitarist,zanger en componist Aurelio Martinez betekent ‘landing’ in de taal van de Garifuna-indianen. Het titelnummer verhaalt over de deportatie door de Engelsen van dit volk in de achttiende eeuwvanuit het Caraibische eiland St.Vincent.Daar waren ze een eeuw eerder met een scheepswrak als slaven gestrand. Na het internationaal georiënteerde Laru Beya waarop onder meer Youssou n Dour meedeed, bejubelt Landini de lokale geneugten en sores van het plaatsje Plaplaya, vlak aan de kust waar hij opgroeide met zijn moeder Maria, die hem het zingen bijbracht. Aurelio’s  Garifunaliedjes, waaronder enkele composities van zijn moeder worden ondersteund door een continue groove van conga- en garifunadrumpercussie, veelstemmige damessamenzang, melodieuze baspartijen en spannend spel van twee gitaristen.  Daarbij passeren zelfs Rawhideachtige geluiden de revue. Er zijn ook momenten van bedachtzaamheid, romantiek en een vleugje voodoo in Evil Persons. Het is een genot om de fascinerende mix van stuiterende ritmes en melancholieke melodieën te ondergaan, waarvan dit door Duran bijzonder fraai geproduceerde en van tijd tot tijd uitbundig dansbare muzikale document bol staat.

Pieter Franssen

Carmen Gomes Inc.

Carmen Gomes Inc.