aLDER eGO

Alder Ego – II

Het WeJazz-label uit Helsinki blijft doorgaan met het uitbrengen van opvallende jazzalbums. Dat de Finse jazzscene bijzonder rijk aan talent is bewijst Alder Ego, de nieuwe band rond drummer Joonas Leppänen. Grote trekker van Alder Ego is het samenspel en de afzonderlijke klasse van trompettist Tomi Nikku en saxofonist Jarno Tikka. Ze krijgen van Leppänen en contrabassist Teemu Åkerblom alle ruimte hun spel vol in het licht te brengen. Leppänen schreef fijne composities die binnen traditionele jazzstructuren vallen, maar met zoveel verve gespeeld worden dat er een nieuwe sfeer opgetrokken wordt. Laten we het voor het gemak jonge honden-jazz noemen. Met fijn vibrafoon-spel in de openingstracks van beide plaatkanten speelt ook Ilkka Uksila zich in de kijker. Net als de vloeiende, lekker diep spelende bassist Teemu Åkerblom, mooi prominent in de mix. II kent maar zeven composities, maar dat is genoeg om inzicht te krijgen in wat deze mannen kunnen. Openingstrack Leviathan, Flight, met geweldig trompetspel van Nikku, en het interessante Solitude, waar Nikku en Tikka om de spannende baslijnen van Åkerblom heen draaien, maken Alder Ego een groep om in de gaten te houden.

4 out of 5 stars

SoftFfog

SoftFfog