Concertverslag: Lizz Wright bescheiden en evenwichtig

Op 8 maart trad zangeres Lizz Wright op in Muziekgebouw Eindhoven. Daarvoor gaf ze concerten in Amsterdam en Utrecht. De Amerikaanse put uit gospel, soul, blues en jazz.

Tekst: Daan Krahmer / Foto’s: Angelique Lemmens

De derde Nederlandse show van Lizz Wright deze week voelt net wat persoonlijker dan de andere, vertelt ze. Familie uit Duitsland is naar Eindhoven gekomen om de 44-jarige zangeres uit Chicago te horen. Ze zien Wright — op internationale vrouwendag 2024 — een even bescheiden als evenwichtig optreden geven. Wright opent met Amazing Grace. Begeleid door enkel een gitarist die langzaam een tapijt van zalvende klanken onder haar warme stem schuift. Als Wrights stem de zaal vult, klinkt de trage versie van de hymne uit de 18de eeuw alsof het nummer nooit eerder vertolkt werd.

Klanken rekken

Wright kan klanken indrukwekkend lang rekken en accentueert de lengte van haar zanglijnen met subtiele armbewegingen. Het optreden gaat langs gospel, soul, blues en jazz. En het tempo ligt bedrieglijk laag. Terwijl Wrights innemende persoonlijkheid de bezoekers op het gemak stelt, gaat de ritmesectie geleidelijk dwingender spelen. De bas kruipt steeds net een fractie achter de drums, waardoor het optreden bij momenten onderkoeld begint te funken. Achterin, op het balkon, staan mensen op uit hun stoelen om te dansen.

Songteksten als gedichten

Misschien laat Wright wel het het meest van zichzelf zien in de liedjes van anderen. Even een passage uit Mercy Mercy Me van Marvin Gaye en dan Neil Youngs Old Man. Door de intonatie en zinnen uit songteksten op te breken, alsof het gedichten zijn met ambigue taalgebruik, kan ze nieuwe betekenissen in beroemde nummers leggen. De band trekt halverwege Old Man twee coupletten uit elkaar, waardoor er ruimte ontstaat voor een broeierige improvisatie. Als band en Wright elkaar weer vinden, transformeert Youngs liedje in een traditionele gospelsong, die naast Amazing Grace kan staan.

Tijdens het optredens is de sfeer opgewekt, nederig en hoopvol. Het publiek reageert enthousiast op Hit The Ground, Wrights hit uit 2005. ‘Ik ontkom niet aan dit nummer’, zegt Wright. Zelf lijkt ze net wat enthousiaster te worden van nieuw werk, zoals Your Love, dat Wright opnam met Meshell Ndegeocello en Brandee Younger. Ook de ambiance in het Muziekgebouw Eindhoven kan op haar goedkeuring rekenen: ’You can whisper in here… and it stil sound like a song!’

Laatste nieuws