Menu Sluiten

Concert: BADBADNOTGOOD in TivoliVredenburg

Op vrijdag 2 december speelde de Canadese band BADBADNOTGOOD in TivoliVredenburg Utrecht.Met de Talk Memory tour maakt BBNG duidelijk dat ze er nog steeds zijn, en doorgaan.

Tekst: Freek Dijkstra | Foto’s: Jamal Burger

De Canadese band BADBADNOTGOOD stond eigenlijk heel naakt op het podium. Veel bands van hun formaat kunnen bogen op uitgebreide lichtshows en decorstukken, maar BBNG kiest ervoor op met weinig opsmuk voor de dag te komen. In plaats daarvan grote projecties met kunstige beelden van water, speeltuinen en elektriciteitskabels. Verder moet het gewoon gaan om de muziek. Met de Talk Memory tour maakt BBNG duidelijk dat ze er nog steeds zijn, en doorgaan.

Als trio verder

Twee jaar terug verliet een van de oprichters van BBNG de band, namelijk toetsenist Matthew Tavares. Na zijn vertrek besloten drummer Alexander Slowinski, bassist Chester Hansen en saxofonist Leland Whitty als trio verder te gaan. Ze namen met z’n drieën een album op, waar de gelijknamige Talk Memory-tour op volgde. Het Talk Memory-album is een van de frisse werken die BBNG de laatste jaren heeft uitgegeven, met hele directe composities en strijkersarrangementen van Arthur Verocai. Maar waar ze op het album nog grotendeels met z’n drieën opnamen, om het daarna van overdubs te voorzien, doen ze hun live shows met toetsenist Felix Fox. Gaat de band live dan door op de oude voet, of gaan ze nieuwe uitdagingen zoeken, zoals ze ook doen op het album?

Klassieke BBNG-sound

In TivoliVredenburg lijkt het toch vooral de oude voet te zijn, maar dat blijkt nog steeds een voet waar hun fans van houden. Fox vervult zijn rol achter de toetsen adequaat, maar weet ook weer niet echt potten te breken. Hij zorgt er vooral voor dat de klassieke BBNG-sound met Fender Rhodes overeind blijft.

Bas als melodie-instrument

Potten breken – dat doen de vaste leden van BBNG juist wel. Bassist Hansen speelt geweldige solo’s waarbij hij de bas als melodie-instrument op een hele eigen wijze tot zijn recht laat komen, met veel distortion maar duidelijk hoorbare noten. Saxofonist Whitty heeft zijn vaardigheid op de gitaar uitgebouwd tot een volwaardige solist, en wisselt nu gedurende de show tussen gitaar en saxofoon.

Energieke drumstijl

Drummer Slowinski steelt nog het meest de show. Naast het trommelwerk neemt hij ook het contact met het publiek voor z’n rekening – soms op indrukwekkende wijze tegelijkertijd. Zijn drumstijl is energiek, en die energie krijgt een boost de live-nabewerking. Soms klinken zijn akoestische drums bijna als computergeluiden, doordat ze zo sterk worden bewerkt aan het mengpaneel. Het verklaart ook muzikale keuze van Slowinski, zoals zijn idiosyncratische begeleiding van solisten, die hij vooral op de toms bijstaat – in tegenstelling tot de in jazz gebruikelijkere cymbalbegeleiding. Zijn toms komen namelijk door de nabewerking harder binnen over de monitors in de zaal, wat de energie hoger houdt.

Artistieke lat hoog

En die energie moet hoog blijven, want mensen willen dansen op BBNG. Het lukt weinig andere jazzband met zo veel creativiteit om de Ronda te vullen. Hoewel BBNG nog wel eens wordt verweten dat het weinig jazz en veel jammen is, ligt de artistieke lat die de band zichzelf stelt toch echt hoger dan andere jazzbands die in grote zalen staan (denk aan bijvoorbeeld Snarky Puppy).

Toevoeging nodig

BBNG kan inmiddels bouwen op een repertoire aan bescheiden hits, waarmee ze ook op pop- en hiphopfestivals kunnen scoren. Als het aan Slowinski, Hansen en Whitty ligt, bouwen ze dat repertoire de komende jaren verder uit. Maar dan moet er misschien wel iets aan de band worden toegevoegd. Tegen het einde van de show werd het toch duidelijk dat er iets miste om de aandacht vast te houden. Wat dat dan moet zijn? Een ander bandlid met creatieve input die gelijkwaardig is aan die van Slowinski en Hansen, bijvoorbeeld. Wellicht dat BBNG een voorbeeld kan nemen aan die andere ‘Bad’ jazzgroep; The Bad Plus – die in hun recente doorstart de piano helemaal uit de opstelling schrapten ten gunste van gitaar en saxofoon. Het zou toekomstige liveshows van BBNG interessant kunnen houden.

Deel bericht

Laatste nieuws

Nieuwe Jazzism uit

In de nieuwe Jazzism onder meer trompettist Ambrose Akinmusire, zangeres Lizz Wright en fenomeen John Zorn. Het nieuwste nummer van Jazzism ligt vanaf 9 februari

Lees verder »