Menu Sluiten

Binker & Moses improviseren op ‘Feeding The Machine’

Met Feeding The Machine was daar afgelopen maart ineens een nieuwe plaat van saxofonist Binker Golding en drummer Moses Boyd. Ze werken erop samen met elekronikaspecialist Max Luthert. ‘Alles wat je op het album hoort zijn improvisaties die spontaan in de studio tot stand kwamen.’  

Tekst: Dick Hovenga

Het nieuwe album komt onverwacht. De mannen leken hun aandacht de afgelopen jaren vooral te richten op individuele projecten, nadat ze jarenlang vrijwel voortdurend samen op tournee waren. Voordat hun debuutalbum Dem Ones in 2015 uitkwam, speelden ze al veel live. Met het wereldwijde succes van het tweede album Journey To The Mountain Of Forever (2017) werd dat nog intensiever. Het album bleek een van de platen die de opkomst van de Britse jazz mede vormgaf. Tijdens het touren werden de livealbums Alive In The East (2018) en Escape The Flames (2020) opgenomen. Na wat geslaagde soloprojecten, zijn ze nu dan toch als duo terug. Het mag gezegd worden: ‘Feeding The Machine’ is een uitdagende nieuwe stap. Hoog tijd dus om Binker Golding en Moses Boyd weer te spreken.  

Slopend
Dat doen we aan de vooravond van de release van het nieuwe album. ‘Ik kan me nog heugen dat ik vertelde dat we flink wat tijd voor onszelf zouden nemen’, aldus Boyd. ‘Maar dat zei ik vlak na een enorme hoeveelheid concerten. Ik kan je vertellen dat met z’n tweeën op een podium staan en samen het publiek overtuigen, slopend is. Fysiek zijn het zware concerten. Maar het is heerlijk om te doen, vooral als het publiek openstaat voor een energieke gig. Na de tour wilden we allebei even een ander soort muziek maken. Ik wilde kijken hoe ik mijn productievaardigheden verder kon ontwikkelen.’ Het album Arise van de Britse zangeres Zara McFarlane was Boyds produceerdebuut. ‘Daarnaast ben ik met elektronica nieuwe muzikale wegen ingeslagen.’ Dat laatste resulteerde in Dark Matter uit 2020.  

Foto: Dan Medhurst

Hierboven las je een deel van het interview dat Jazzism met Binker & Moses had. Het hele artikel vind je in Jazzism 2-22. Klik hier voor het magazine. 

 

 

 

 

 

 

 

Deel bericht

Laatste nieuws