Menu Sluiten

Jon Batiste wil mensen verbinden

Van Wynton Marsalis tot popster Dua Lipa, van Roy Hargrove tot vioolgrootheid Itzhak Perlman. Zanger en pianist Jon Batiste speelde niet alleen met veel grote namen, hij is tevens succesvol producer, co-host van The Late Show with Stephen Colbert en drijvende kracht achter Black Lives Matter. Ook met zijn nieuwe album We Are wil Batiste mensen dichter bij elkaar te brengen.

Het nieuwe album van Jon Batiste past naadloos in het roerige Amerika van 2020. Er klinkt saamhorigheid en verbroedering in door, dingen waar de bevolking zo naar hunkerde tijdens de coronacrisis en de Black Lives Matter-protesten.

‘We Are’ voelt als een reis door de muziekgeschiedenis

We Are voelt als een reis door de muziekgeschiedenis langs verschillende genres en verhalen. Zo klinkt Tell The Truth als een traditioneel soulnummer uit de tijd van James Brown, inclusief aanstekelijke blazers en koortjes. Op het agressieve Whachutalkinbout maakt de muzikant juist gebruik van moderne hiphop-elementen, terwijl Movement 11 zo van Keith Jarrett had kunnen zijn.

Toch heeft het nieuwe album een duidelijk thema. “Ik geloof in de kracht van muziek als iets dat de identiteit van een community definieert. We zijn pas honderd jaar geleden begonnen met het indelen van muziek in genres en het maken van vinyl, cd’s en T-shirts. In al die tijd daarvoor was muziek niet iets om te verkopen, maar iets dat gewoonweg hoorde bij het dagelijks leven en onze identiteit.”

 Jon Batiste heeft een speciale relatie met New Orleans

Op zijn nieuwe album We Are zingt Jon Batiste over zijn speciale relatie met New Orleans in het nummer Boy Hood, dat hij opnam met trombonist Trombone Shorty. “Hij was een van de eerste muzikanten met wie ik muziek maakte. Al in onze tienerjaren speelden we samen. Op een gegeven moment besloten we om een band te vormen waarbij we ook andere muzikanten uitnodigden, zoals trompettist Christian Scott en pianist Sullivan Fortner.”

Ook op We Are omringt hij zich met verschillende muzikanten. Opvallend is de samenwerking met schrijfster Zadie Smith, die vooral bekend is van haar maatschappijkritische boeken als Swing Time. Volgens Batiste is ze een goed voorbeeld van iemand met een authentieke persoonlijkheid, net zoals zangeres Mavis Staples, die ook te horen is op het album.

Het volledige interview met Jon Batiste kun je lezen in Jazzism #1 van dit jaar. Gemist? Geen nood, losse nummers kun je altijd nabestellen op onze site.

 

 

 

 

 

Kop = titel (H1)

Intro = beschrijving
Tussenkoppen = H2

 

 

Deel bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on print
Share on email

Laatste nieuws

Opmerkelijk….

Niet iedereen houdt van jazz, het is merkwaardig genoeg een feit. In Toronto, Canada hebben ze zelfs een park ingericht, speciaal voor mensen die geen

Lees verder »