Van Merwijk’s Music Machine

Van Merwijk’s Music Machine

Caribbean Postcard
Tam Tam Productions
World jazz
Deze nieuwe editie van Van Merwijk’s Music Machine is gericht op iconische nummers van het Caribisch gebied (Cuba, Puerto Rico, Trinidad, Jamaica, Aruba) en Nicaragua, Venezuela en Colombia. Sommige van de elf tracks zijn meer melancholiek dan we van Lucas van Merwijk gewend zijn. Andere zijn meer bruisend. De stijlen zijn son, rumba, bolero, calypso, cumbia, palo de Mayo (Nicaragua), Antilliaanse wals, joropo, reggae en de muziek van Isla Margarita, Venezuela. Dit kwartet bestaat naast Van Merwijk uit trombonist Ilja Reingoud, de Duitse pianist Norman Peplow en de Venezolaanse bassist Samuel Ruiz. De openingstrack Bailarlo Contigo is feestelijk en begint met Van Merwijk op drums. Heel anders zijn de Antilliaanse wals Abo So en de Cubaanse bolero Vieja Luna. In Abo So schittert Reingoud net als in de prachtige Venezolaanse joropo Alma Llanera en de Puertoricaanse son Lamento Borincano waarin het jazzy pianospel van Peplow erg mooi is. Het door Van Merwijk gearrangeerde La Ley del Guaguanco is fantastische up tempo Latinjazz met herkenbare Cubaanse ritmische invloed. Heel anders zijn de twee tracks uit de Engelstalige Cariben zoals de calypso Sa Sa Yea van Mighty Sparrow (Trinidad) en het zeer bekende One Love van Bob Marley met Bulu Viloria op congas. De cumbia Tres Perlas wordt opgeluisterd door een trompetsolo van Oscar Cordero en een saxsolo van Tom Beek die ook het artwork verzorgde voor dit album, dat overtuigend de muzikale rijkdom van de Caraïben laat horen.

Robin Trower

Robin Trower

No More Worlds To Conquer Provogue/Mascot Blues Rozen verwelken, schepen vergaan, maar de blues blijft altijd bestaan. Een van de die hard boegbeelden van die