Rymden

Rymden

Space Sailors
Jazzland Recordings
Bugge Wesseltoft, Dan Berglund en Magnus Öström maakten als Rymden (Zweeds voor ‘ruimte’ als in ‘het buitenaardse’) vorig jaar veel indruk met hun debuut Reflections And Odysseys. Met de combinatie van expressieve fusion en epische, dromerige stukken was het echter nog zoeken naar een eigen identiteit. Op het vervolg Space Sailors – binnen het ruimte-thema blijvend – zijn ze meer de fusionkant opgeschoven. Het geluid is rauwer, voller en elektronischer. De rock-invloeden zijn nog duidelijker aanwezig. De zware, vervormde bas van Berglund vervult meer dan ooit een centrale rol met soms metal-achtige riffs waar Öströms drumspel stevig bij aansluit. Met piano, Fender Rhodes, moog en celesta zorgt Wesseltoft voor een breed spectrum aan kleuren. De muziek klinkt hierdoor nog ruimtelijker en bij vlagen psychedelisch. Het is echter niet allemaal zwaar op de hand. Naast de progrockachtige nummers hoor je ook nog steeds enkele lichtere, introspectieve stukken met piano of strijkende bas. Daarnaast is er ruimte voor humor. Op The Space Sailor lijkt een spel te worden gespeeld met het toerental en het opgewekte Terminal One klinkt lekker maf. Space Sailors bevat weliswaar minder lyriek dan de voorganger, maar het geluid van Rymden is meer een geheel geworden. En dat is winst.
Mathijs van den Ber