Roy Hargrove & Mulgrew Miller

Roy Hargrove & Mulgrew Miller

In Harmony
Resonance Records/PIAS
Ze zijn allebei overleden. Pianist Mulgrew Miller al in 2013, 57 jaar oud, en Roy Hargrove in 2018, op zijn 49e. Twee grote jazzmuzikanten die nog jaren mee hadden gekund – maar het lot is soms onverbiddelijk. Sonny Rollins kan erover meepraten, hij is een van de velen die een stukje in het booklet van dit dubbelalbum heeft geschreven. Rollins zag bij de eerste ontmoeting met Hargrove meteen welk vlees hij in de kuip had. ‘Roy had op een of andere manier de fysieke verschijning van Krishna. En zijn muziek was ook Krishna-achtig, altijd van onbetwistbaar hoge kwaliteit.’ Over pianist Mulgrew Miller is Rollins wat korter, die had hij wel horen spelen maar samen, daar kwam het niet van. Geen vergelijking met Krisha, wel grote waardering, vooral omdat Miller eens in Monte Carlo een soloconcertje gaf in Rollins kleedkamer. Hopelijk krijgt de uitgespeelde jazzveteraan dit album thuisbezorgd, want dan kan hij intens genieten van het spel van Mulgrew Miller en Ray ‘Krisha’ Hargrove. Die deden in 2006 en 2007 een duoconcert, respectievelijk in Merkin Hall (New York) en het Williams Center of Arts in Easton (PA). Veel voorbereidingen waren niet nodig; Hargrove kwam na een sneeuwstorm uit Miami gevlogen, nam een taxi naar Merkin Hall en stapte op het podium, ze riepen alleen wat liedjes naar elkaar. Daarbij ook I Remember Clifford, heel fraai en toegewijd – allicht. Het voelde net als in jazzclub Bradley’s, toen hij begon, vertelde Hargrove naderhand.