Mulatu Astatke & The Black Jesus Experience

To Know Without Knowing
Agogo Records
Op dit fantastische album speelt Mulatu Astatke, de grondlegger van de Ethiojazz, samen met de Black Jesus Experience (BJE). De openingstrack Mulatu zet meteen de toon voor deze zichzelf overstijgende uitvoering van Ethiojazz. BJE, geleid door saxofonist Peter Harper, bestaat uit acht musici met diverse achtergronden uit Melbourne (van Maori tot Ethiopisch, Zimbabwaans en Marokkaans). In Ambassa Lemdi zingt de uit Ethiopië afkomstige Enushu een bruiloftslied. Ook de single Kulun Mankwaleshi is een bruiloftslied met een opvallende rol voor Harpers saxofoonspel. De sax en trompet (Ian Dixon) zijn naast de percussie de drijvende krachten in elke track. De titeltrack is een bijzondere mix van Ethiojazz en rap (Mr.Monk). Astatke zelf is op vibrafoon goed te horen in de Afrosoul-ballad Blue Light en A Chance To Give. Astatkes klassieker Mascaram Setaba, een ontmoeting tussen Ethiopië en Cuba, is een regelrechte kraker. Naast Ethiojazz zijn er afrobeat, blues, hiphop, reggae en latin-invloeden te horen op dit baanbrekende album.

Miroca Paris

Miroca Paris

Live In Warsaw Xango World/Jazz Dit live-album van de Kaapverdische zanger/gitarist/ percussionist Miroca Paris bevat vier tracks van zijn debuutalbum D’Alma uit 2017, plus Regresso,