Maceo Parker

Maceo Parker

Soul Food Cooking With Maceo
Funk Garage/Mascot
Funk
En dan is het nu tijd voor De Goed Nieuws Show. Want niet alleen is dit eindelijk weer eens een nieuw studio-album van de numero uno funkblazer Maceo, hij nam het tevens op in numero uno funkcity New Orleans, én hij vulde het – voor het eerst – met alleen maar rake covers. Ook leuk: het Nederlandse Mascot start met dit album een nieuw sublabel: The Funk Garage. Dat belooft wat. Maar het allerleukste: Maceo liet zich begeleiden door leden van Dumpstaphunk (ook wel de nieuwe Meters genoemd), te weten toetsenman Ivan Neville, bassist Tony Hall en drummer Nikki Glaspie, plus diverse andere NO-muzikanten. Dat is dus funk in het kwadraat. Hij coverde New Orleans topsongs als Just Kissed My Baby van The Meters, Yes We Can Can van Allen Toussaint en Right Place Wrong Time van Dr. John, allemaal acts die hij niet alleen als persoonlijke favorieten bestempelt, maar waar hij tevens ooit mee speelde. Hetzelfde geldt voor Aretha Franklin (Rock Steady) en Prince (Other Side Of The Pillow). Verder eert hij zijn helden David Fathead Newman (Hard Times), Eugene McDaniels (Compared To What) en Hugh Masekela (Grazing In The Grass). Saillant detail: hij covert ook twee eigen tracks, uit zijn begintijd: Cross The Tracks en MACEO. Producer Eli Wolf (bekend van onder meer Norah Jones, Madlib en Al Green) verschafte het album een prima sound.

Kirk Knuffke Trio

Kirk Knuffke Trio

Gravity Without Airs Toa Forms/Fully Altered Free Jazz Er waren tijden dat musici vooral spraken over auto’s, drank en vrouwen, maar de Amerikaanse cornettist Kirk