Lucas Santana

Lucas Santana

Ambivalence
Zennez Records
Dat de composities van Lucas Santana gedreven worden door zijn gevoelens, weten we van zijn prachtige eerbetoon aan George Floyd op het album Reflections. De jonge Braziliaan (1993) gaf op dit eerste 5tet-album met zijn timing en frasering zijn visitekaartje af als getalenteerd bebopsaxofonist. Santana won verschillende prijzen, waaronder Keep an Eye Records. Het album dat hij voor Keep an Eye maakte, ligt nu in de winkel. Gemengde gevoelens, innerlijke tegenstrijdigheden, afwisseling van geluk en irritatie waren de vruchtbare bodem voor de composities. Met zijn kwintet ondernam Santana een zoektocht naar het mengen van Amerikaanse jazz met bossanova en choro. In de titelsong Ambivalence komt zijn innerlijke verscheurdheid in zijn zuiverste vorm tot uiting. Blijheid en frustratie stromen door dit opus als compagnons van het leven. De kraakheldere toon van zijn tenorsax en de meesterlijke afwisseling van tempi ballen samen in deze schreeuw van teleurstelling en melodische fluistering van tevredenheid. Waarbij de karakteristieke inbreng van pianist Timothy Banchet niet onvermeld mag blijven. Nostalgisch klinken vervolgens de odes aan zijn ouders Regina en Luiz, waar de sax op kenmerkende Braziliaanse wijze door de nummers heen trekt en Davor Stehlik met zijn gitaar een bijzonder klankkleur toevoegt. Op de laatste nummers van het album gaat Santana in duet met de speciale gast, trompettist Suzan Veneman. Daarmee sluit het album af met een gevoel van geruststelling. Met Tijs Klaasen (bas) en Tim Hennekens (drums) heeft Santana zich zo omringd met een groep begaafde jonge musici. Dat hoor je terug.
Emil Roes

Blackburn Brothers

Blackburn Brothers

SoulFunkin’BLUES Electro-Fi Blues/Soul/Funk De naam Blackburn is synoniem geworden met de muziekgeschiedenis van Toronto, Canada. Letterlijk een familieband met de broers Duane (leadzang, toetsen), Robert

Speak To Me Blue Note Jazz/Americana Vraag willekeurig welke gitarist van wie hij een onsje talent cadeau zou mogen krijgen en de kans is groot

The Pulitzers

The Pulitzers