John Coltrane

John Coltrane

A Love Supreme – Live In Seattle
Impulse Records
Topstukken van de menselijke beschaving. Het waren titels die je als scholier angst inboezemden. Moest je weer een uur lang iemand aanhoren over de Mona Lisa. Maar ze begonnen nooit over Parker’s Mood. En toch mogen we A Love Supreme, het opus magnum van John Coltrane, zonder bezwaar indelen bij zo’n select rijtje sublieme verrichtingen. Eind 1964 opgenomen, en daarna op een plaat gezet die zelfs commercieel succes boekte, in de tijd dat spiritualiteit de wind mee had. Wie aversie tegen zweverigheid had werd daar kregel van maar de muziek zelf oversteeg zulke bezwaren. En dan is er zomaar een zeldzame live-uitvoering! We kenden al een concert van die suite uit 1965 in Antibes. Deze uit Seattle hebben we te danken aan Joe Brazil, een saxofonist en jazzfanaat die twee microfoons op het podium van jazzclub The Penthouse had geplaatst. Vervolgens borg hij die Heilige Graal op, zo secuur dat die pas bij zijn dood in 2008 weer aan het licht kwam. Coltrane was een week in die club aan het werk geweest (een neerslag daarvan kwam eerder uit op het officiële album Live in Seattle) maar dat hij aan het slot van dat engagement A Love Supreme had gespeeld was maar bij een kleine kring fans bekend. Interessant is dat Coltrane zijn kwartet op dat moment uitbreidde. In Seattle was tenorsaxofonist Pharaoh Sanders er bij, net als de tweede bassist Donald Garrett. Deze versie van A Love Supreme duurt dan ook twee keer zo lang. Magie kent geen begrenzing.

Vega Trails

Vega Trails

Tremors In The Static Gondwana Records Jazz De opvallende samenwerking tussen Portico Quartet-bassist Milo Fitzpatrick en Mammal Hands-saxofonist Jordan Smart heeft geresulteerd in een eerste