Eyolf Dale

Eyolf Dale

Being
Edition Records
De Noorse pianist Eyolf Dale (1985) timmert sinds 2008 aan de weg, en imponeerde met zijn Wolf Valley Octet en in duovorm met saxofonist André Roligheten. Inmiddels presenteert hij zijn eerste trioalbum, Being, met de gelauwerde musici Per Zanussi (bas) en Audun Kleive (drums). De drie kunnen lezen en schrijven met elkaar omdat ze ook al samen speelden in het octet. Dale zegt in een korte documentaire dat hij lange tijd een trio heeft vermeden, want er zijn al zoveel goede formaties. In deze combinatie was het voor hem evenwel duidelijk dat ze iets te vertellen hebben en dat is zonder twijfel waar. De composities variëren van ingetogen, verstild met klassieke inslag (The Lonely Baker, Northern Brewer) tot opzwepend, uitdagend en intens (Behind 315, Forward From Here, The Pondering). Dale excelleert met lyrisch, soms wat weemoedig en verfijnd spel, waar Kleives kleurrijke en gevarieerde slagwerk elke noot doet gelden. Zanussi verbindt het geheel – zelfs met een zingende zaag – met zijn vloeiende lijnen en subtiele grooves. Een prachtige persoonlijke reflectie waarbij Dale zichzelf en de anderen met verve herontdekt en het drietal zich uitleeft in een muzikale speeltuin van nieuwe mogelijkheden.

Jessica de Boer

Grow Challenge Records Vocal jazz Jessica de Boer behoort tot de nieuwe generatie Nederlandse jazzvocalisten. Ze studeerde in 2019 met onderscheiding af aan het Utrechts

Quentin Angus