images_0d1fd34f22c9730e91eb5170fbddc114

Eldar Djangirov Trio – Breakthrough

Point Of View Redux, het briljant opzwepende, soms razendsnelle, openingsstuk van het nieuwe album Breakthrough, maakt eens te meer hoe geweldig pianist Eldar is. En hoe ongelooflijk de openingstrack is, zo onvoorstelbaar goed is de rest van dit album. Wat te denken van het echt geniale titelnummer? Net als de openingstrack ontspint zich binnen 10 minuten een opwindende rush van muzikaliteit en virtuositeit die in tempo heen en weer stuitert en met het zeer pakkend, steeds fenomenaal terugkerend thema de compositie weer op aarde laat belanden. Saxofonist Chris Potter maakt als gast diepe indruk al moet hij er hard aan trekken om het geniale trio (naast Eldar, de geweldige bassist Armando Gola en prachtdrummer Ludwig Afonso) bij te houden. Dat de herontdekking van klassieke muziek veel betekenis voor het jazzspel van Eldar heeft gehad is goed te horen. Het prachtintro van Gerswhin’s Somebody Loves Me maar zeker ook zijn ingehouden spel in What’ll I Do (Irving Berlin) laten horen hoe hij als pianist gegroeid is. En als je dacht dat alleen Brad Mehldau en Robert Glasper spannende Radiohead jazzcovers konden maken luister dan eens naar hoe Eldar het van Amnesiac afkomstige Morning Bell volledig eigen maakt. Absoluut briljant!

SoftFfog

SoftFfog

SoftFfog Is It Jazz? Records Jazz/Fusion Sinds kort timmert er een nieuw Noors label aan de weg, genaamd Is It Jazz? Records. Oprichter Martin Kvam