Dave Brubeck Quartet

Dave Brubeck Quartet

Debut In The Netherlands 1958 Concertgebouw
The Lost Recordings
Pianist Dave Brubeck (Concord, 1920) kon in de vorige eeuw weinig goed doen bij jazzcritici, althans bij wie het een tijdje voor het zeggen had. Lomp en bombastisch pianospel, gebrek aan swing, misplaatst leentjebuur bij modern-klassieke componisten. In 1958 stelde het US State Department hem als jazz ambassador in staat een tournee te ondernemen, die hem op 26 november 1958 ook in het Concertgebouw bracht. Zijn kwartet (met altsaxofonist Paul Desmond, bassist Eugene Wright en drummer Joe Morello) had enkele maanden daarvoor het album Gone With The Wind uitgebracht, het resultaat van onderhandelingen met Columbia Records. Brubeck wilde namelijk liever een plaat met time experiments maken, ongewone maatsoorten, maar dat vond men te riskant; liever eerst een album met Amerikaanse folk songs. Daar had het kwartet kennelijk weinig mee, want in Amsterdam speelde men niets van dat album. Wel twee tributes aan Duke Ellington: The Duke (later ook door Miles Davis opgenomen) en Take The ‘A’ Train. En inderdaad, soms beweegt de pianist zich op wat knoestige wijze dwars tegen de stroom in. Maar hij kon ook puntig (en soms contrapuntisch) tegenspel aan Desmond geven, bijvoorbeeld in Two Part Contention. Een paar maanden later begon Brubeck aan de opnamen voor een nieuw album, dat Time Out zou gaan heten. Een van de stukken was Take Five, op basis van een laconiek gemaakte compositie van Paul Desmond. Iedereen verrast: zowel van het album als de single Take Five werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht.