images_46276ded2fdd3245a9a8536c50ae55dd

Cody ChesnuTT – My Love Divine Degree

Cody ChesnuTT is zo’n singer-songwriter/multi-instrumentalist die je in je hart sluit met het idee dat je hem voor jezelf kunt houden, want ondanks zijn klapper The Seed 2.0 met The Roots uit 2002 bleef hij zich toch behoorlijk onder de radar bewegen. Na The Headphone Masterpiece (2002) en Landing On A Hundred (2012) is dit opnieuw zeer innemende My Love Divine Degree pas zijn derde album.

En opnieuw bewandelt hij daarmee zijn geheel eigen weg, met veertien nieuwe eigen nummers waarop hij alles zelf speelde en zong, op slechts twee nummers bijgestaan door Raphael Saadiq op basgitaar. Zijn sterkste wapen is zijn stemgeluid, dat hij dan ook aanwendt in vaak prachtige samenzang en tal van koortjes, maar ook zijn melodieën zijn pakkend en hartverwarmend. Zijn productie en mix zijn verrassend en danig onconventioneel, soms springend van unplugged naar pure wall of sound. En zijn teksten zijn steevast veelzeggend. Anything can happen when the music is good, zingt hij a capella als opener, en wat een ware woorden zijn dat! We noemen het soul en funk, maar r&b, pop, hiphop, rock, folk of blues had ook gekund. ­Favoriete tracks noemen gaat hier echt niet lukken, het album is voor de volle 48 minuten een feest, dat alleen overtroffen kan worden met de repeat all-button.

Mehmet Polat Quartet

Mehmet Polat Quartet

Embodied Poetry Aftab Records/Xango World/Jazz Dit album van de Turkse udspeler/componist Mehmet Polat is gevarieerd qua muziekstijlen al ligt de nadruk op zijn magnifieke spel