Chris Barber

Chris Barber

A Trailblazer’s Legacy
The Last Music Co
Toen trombonist Chris Barber (Hertfordshire, Engeland, 1930) in 2019 afscheid nam van de actieve muziek (zijn dementie verhinderde hem verder spelen) stopte daarmee een man die, ongeacht genre, een reusachtig stempel op de Britse muziekscene had gedrukt. Hij leidde een band, naar zijn grote voorbeeld Duke Ellington. Hij speelde alles, van oude stijl (‘dixieland’) tot blues en skiffle, en haalde Sonny Terry, Brownie McGee en Big Bill Broonzy naar Europa. Zonder Barber was de Britse blues boom in de vroege jaren ’60 niet tot stand gekomen. Uiteenlopende muzikanten als Bill Wyman, Van Morrison en de geëngageerde Billy Bragg getuigden dan ook van hun verdriet toen Barber twee jaar later op 90-jarige leeftijd overleed. Zeer terecht ook dat Last Music dit fraai uitgevoerde overzichts-album uitbracht, met een stortvloed aan muziek van het aloude Stomp Off Let’s Go (waarin Barber glorieert op de trombone) via de New Orleans-jazz van Misty Morning tot Stevedore Stomp, een live favoriet van zijn destijds immens populaire band. Het uit 1957 daterende Everytime I Feel The Spirit bevat een glansrol van Sister Rosetta Tharpe op zang en gitaar, en haar fenomenale Noord-Ierse collega Ottilie Patterson vertolkt met verve de blues Moonshine Man. Zo gaat dat vier cd’s voort, een kleine zestig tracks lang. Het bijbehorende boekwerk van bijna 90 pagina’s vertelt het verbluffende verhaal van de man, zonder wie de muziek in de wereld er heel anders had uitgezien. Zonder Chris Barber hadden wij Europeanen misschien wel nooit van de blues gehoord.