BOI AKIH

BOI AKIH

From And To Infinity
Boiakih.com
Jazz/Impro
Met dit tot nu toe meest ambitieuze album slaat BOI AKIH een nieuwe weg in. Tot dusver een kwartet rond het duo van gitarist Niels Brouwer en vocaliste Monica Akihary, is BOI AKIH nu een kwintet met blokfluitiste Dodó Kis, kora-speler/percussionist Sekou Dioubate en organiste Nora Mulder. De jazz- en folkelementen uit de Molukken zijn nog altijd dominant aanwezig, maar zijn nu ondergeschikt aan de overkoepelende structuur van de suite gecomponeerd door Brouwer. Oorspronkelijk geconcipieerd voor het Molucca Bamboowind Orchestra uit Tuni op Ambon, beoogt From And To Infinity de mythologie, de natuur en het moderne levensgevoel op Ambon en omgeving te verbeelden. BOI AKIH stond al garant voor nieuwe en bijzondere klankervaringen, maar die komen met de toevoeging van het kistorgel en meer gevarieerde elektronische effecten op een hoger niveau. Monica Akihary zingt vooral in het Haruku, een Molukse taal, en gelukkig zijn die teksten vertaald, zodat blijkt dat de frase ito mata in het Engels tegelijk seductive, captivating, gracious en bewitching kan betekenen. Mooi dat de erkenning voor haar werk met de Boy Edgarprijs nog op een moment in haar wordingsgang als zangeres plaatsvindt dat ze zich verder ontwikkelt, gelaagder en nog expressiever. Er zijn momenten op het album van zowel meditatieve rust als van effectieve solistische hectiek, maar belangrijker is nog dat de veelvormige suite met de vele verrassende improvisatiemomenten op verschillende manieren kan worden genoten. Een bijzondere luistervaring omdat ook lekker buiten de lijntjes gekleurd wordt.
Ken Vos