images_1a0ade594615258bb3adf62b1e1130bb

Bargou 08 – Front Musical Populaire Targ

Dit kwintet muzikanten uit de Seliane-vallei in Noord-West Tunesie, maakte met zijn geselende trance, gezongen in het knerpende targdialect diepe indruk op Womex 16. De harde kern van Bargou wordt gevormd door twee vrienden. Zanger Nidhal Yahyaoui speelt loutar-ud en synthesizeradept Sofyan Ben Youssef is bandleider. Na veel liveoptredens op o.a Roskilde! voelden ze zich rijp voor genoeg voor de definitieve registratie van deze.traditionele, eeuwenoude door Nidhal zelf opgedolven dorpssongs uit het arme, onherbergzame 08 bergvalleidistrict. Het resultaat is Targ, compromisloze in-your-face muziek met eigentijds smoel. Traditionele instrumenten als loutar (een soort ud), fluiten van rozenhout, bendirtrom , drums en moog-synthesizer blazen traditie nieuw leven in. En hoe! De fluiten zwenken met hese hoge tonen naar alle kanten en in vele toonaarden, terwijl vette, zware synthi-baslijnen in combinatie met denderende bendirpercussie en dito drums respectievelijk top en bodem aanleveren voor deze striemende arabotrance van zwaar kaliber. Niet voor niks zijn ze liefdevol opgepakt door de fijnproevers van het almaar prijzen winnende worldgroove-pionierslabel Glitterbeat.

Pieter Franssen

Ethan Philion

Ethan Philion