Alexander Hawkins

Alexander Hawkins

Togetherness Music
Intakt Records
Improjazz
Dit is de eerste productie van mogelijk Engelands meest avontuurlijke pianist waarin zijn compositorische kwaliteiten voorop staan. Twee muzikale inspiratiebronnen vormen het uitgangspunt: Evan Parker en componist Luciano Berio, de laatste om zijn Sequenza VII. Muziektheoretisch allemaal zeer belangwekkend, maar in het kort komt het erop neer dat het gaat om de relatie tussen gecomponeerde vorm en de parameters waarbinnen de improvisator zich kan bewegen. Dat is op zich natuurlijk geen waarborg voor interessante muziek, maar de aanwezigheid van Parker zelf op sopraansax en Hawkins als solist staat borg voor op zijn minst intrigerende benaderingen. Waar Hawkins enorm veelzijdig is als pianist, is Parker juist in staat zich haast monomaan te beperken tot bepaalde vormen die een logische spanningsopbouw faciliteren. De pianist bestrijkt in zijn eentje zo ongeveer de hele jazzgeschiedenis en heeft zich ook in hedendaagse compositie verdiept. Daarnaast was hij jarenlang actief in de band van Ethiojazz-grootheid Mulatu Astatke. Evan Parker is een van de weinige improvisatoren die een eigen klanktaal heeft ontwikkeld die vele epigonen heeft. De muziek, geconcipieerd voor zestien muzikanten inclusief het Riot Ensemble, een strijkkwintet, is zowel voor het hart als het hoofd bevredigend. Ook de meest geoefende luisteraar zal zijn best moeten doen om de verschillende elementen te onderscheiden. Niet alles is even transparant, maar het prikkelt wel tot bijzonder vaak luisteren.
Ken Vos