Akwasi - Sankofa-hd-finalcover

Akwasi – Sankofa (Need Recordings/Warner Music)

De Ghanees-Nederlandse rapper, mc, activist, theatermaker, muzikant en spoken word-voorman Akwasi blijft in 2020 met stip de trending artist met de meeste reuring aan zijn kont.

Maar Akwasi Okusu Ohe heeft dit coronajaar ook een fijne plaat gemaakt, die nog steeds urgentie heeft en waarin hij zijn Ghanese roots met trots blootlegt. Met een team topproducers en composers en met steun van de eredivisie van de Nederlandse rap, Typhoon, Fresku, Bizzey en Kenny B heeft hij met Sankofa een krachtig, potent en divers muzikaal elixer gebrouwen, dat vriend en vijand positief zal verbazen.

Sankofa kent meerdere vette dansbare blazerstracks met met trombone en trompet, die altijd zowel rootsreggae-.afrobeat- als highlife-elementen uitademen. Mijn favorieten zijn Je bent Nodig (met Typhoon en Fresku), het Ghanese hiplife Na So We Deng en vooral het militante We Komen Eraan, dat inspiratie vond bij Say it Loud, I’m Black and I’m Proud van James Brown. Zijn vaak poëtische teksten vol taalhumor zijn in your face, en geven ook blijk van historisch besef. Van annotaties over fort Elmina, Nkrumah, Marcus Garvey tot aan Black Lives Matter. Zowel hier als elders op de wereld.  Sankofa (We komen ’t halen) is een glanzend en gloeiend album met veel hip/highlife uit Accra. van de vroegere voorman van Zwart licht, die zijn inspiratie zocht in ’70s highlife grooves uit de collectie van zijn ouders, Fela Kuti, Kendrick Lamar en Bob Marley.

Pieter Franssen

PS. En wie de real highlifesound van 2020 wil horen spoede zich naar het nieuwe album van Santrofi, Alewa. 100 procent Ghana proof.

What do you want to do ?