Recensie: Marcin Wasilewski Trio – ‘Live’

Om vast een voorschot te nemen op het 25-jarig samenzijn in 2019, verschijnen dit najaar de opnamen van het Marcin Wasilewski Trio die in 2016 tijdens Jazz Middelheim werden gemaakt.

Het was een concert dat het trio veel positieve aandacht opleverde. Ze begint begint de set met Spark of Life, gevolgd door Sudovian Dance, twee composities afkomstig van het album dat de band opnam met de Zweedse saxofonist Joakim Milder. Ook zonder Milder op het podium klinken de composities gelaagd en sprankelend. Met hun versie van de Police-hit Message in A Bottle maken pianist Marcin Wasilewski, bassist Slawomir Kurkiewicz en drummer Michal Miskiewicz duidelijk hoe goed ze zijn. Zo zet je dus een wereldberoemde song naar je hand. Adembenemend.

Na Three Reflections, worden we verblijd met de MWT- klassieker Night Train To You. Een jazzstuk dat behoort tot het allerbeste dat de laatste jaren geschreven is, een melodisch verfijnde compositie met een opzienbarende gelaagdheid. Wasilewski schreef de compositie voor zijn derde album Faithful, waarop het een hoogtepunt vormde. In deze livesetting groeit de compositie naar grote hoogten.  Fantastisch spel gecombineerd met fraaie solostukken en interacties. Met een fijne versie van Herbie Hancocks Actual Proof sluit het trio het concert af. Naarmate de compositie vordert zoekt het trio het avontuur, om vervolgens compleet los te gaan met alle energie, kracht en emotie die voorhanden is, het publiek in vervoering achterlatend. Het wordt hoog tijd dat dit trio op waarde geschat wordt, en erkenning krijgt als wereldwijd fenomeen.

Laatste nieuws