Recensie AM.OK live: muzikale verbazing

Composities van samples van vrije improvisaties, uitgevoerd door een 13-koppig collectief in een voor jazz niet gebruikelijke samenstelling. Eigenlijk weet je niet wat je te wachten staat. Veel van mijn muzikale vrienden durfden het onbekende niet aan, uit angst  voor een onsamenhangende freestyle geluidskakofonie. Maar dan heb je niet op Tijn Wybenga gerekend: de thuisblijvers werden zwaar in het ongelijk gesteld. En hoe.

Tekst: Emil Roes

Tijdens het Nieuwe Makers-traject van het Bimhuis kreeg Tijn Wybenga twee jaar de tijd om nieuwe routes te onderzoeken en werk te componeren. Voor de uitvoering van dit werk stelde hij AM.OK samen (Amsterdam Modern Orkest), bestaande uit getalenteerde jonge musici.

Kika Sprangers Foto: @emilz

In juni 2021 kwam het album ‘Brainteaser’ uit met daarop vijf composities. Na veel afgelaste optredens trad AM.OK onlangs voor het eerst dit jaar weer op. Podium JIN had hen uitgenodigd in de sfeervolle Steigerzaal van muziekcentrum De Lindenberg. Het publiek was unaniem onder de indruk van het concert. Na afloop oogde iedereen lyrisch, opgetogen en zelfs geëmotioneerd.

Teis Semey en Nabou Claerhout Foto: @emilz

Componist en dirigent Tijn Wybenga: “Het was het eerste concert van AM.OK dit jaar. We hadden er allemaal enorm veel zin in en dat was voelbaar tijdens deze set. De AM.OK-musici speelden boven de noten en speelden allemaal geheel onverwachte dingen, waardoor het voor iedereen een avontuur was. Deze zaal in de Lindenberg is een heerlijke intieme zaal om in te spelen. Je voelt de aandacht van het publiek en je hoort ze mee ademen met de muziek. Dat maakte de set nog mooier. Ik was me er tijdens dit concert heel bewust van hoe bijzonder het eigenlijk is dat je als band  samen met het publiek even in een andere wereld bent en dat je samen zó kan genieten in het moment. We hebben het allemaal erg gemist. Daarom realiseren wij ons extra wat een geluk wij hebben, als musici en muziekliefhebbers. Zoals Peter Guidi altijd zei: ‘Aren’t we lucky!'”

Het was een avond van muzikale verbazing die op gevoelsniveau in je geheugen blijft hangen. Bekijk hieronder de video:

De bezetting op Podium JIN:

Tijn Wybenga – componist & dirigent