Menu Sluiten

Concertrecensie: Mehmet Polat Quartet

Het Mehmet Polat Quartet bewees in Amersfoort hoe muziek grenzen moeiteloos overstijgt. In een bezielend concert presenteerden vier musici uit evenzoveel landen Polats persoonlijke, genre-overstijgende muzikale wereld.

Vier nationaliteiten op één podium – vijf, als je de presentator meerekent. In tijden die soms benauwd aanvoelen is het een verademing. Voor het Mehmet Polat Quartet is het echter gesneden koek. Pianist Xavi Torres verving voor het eerst Franz von Chossy, maar alleen in het openingsstuk was te merken dat hij nog even zijn plek zocht.

Ud-speler Mehmet Polat, geboren in Istanbul en woonachtig in Amsterdam, presenteerde donderdag 13 november zijn nieuwe album Roots in Motion. Het is een zeer persoonlijke plaat waarin jazz versmelt met muziek uit de Balkan en het Middellandse Zeegebied. De composities weerspiegelen een innerlijk gesprek, tussen zijn Turkse wortels en zijn leven in Nederland.

Op het podium werd Polat geflankeerd door de fenomenale Oostenrijkse bassist Johannes Fend, de veelzijdige Bulgaarse drummer Martin Hafizi en Torres aan de piano. Theater De Lieve Vrouw bleek een symbolische plek: hier trad Polat al in 2007 op, kort nadat hij in Nederland was neergestreken. Inmiddels geldt hij als een vernieuwende autoriteit op de ud, de Arabische luit. Omdat hij ooit niet tevreden was met het bereik van zijn instrument, voegde hij twee bassnaren toe, waardoor zijn linkerhand nu lenigheid tot bijna onmogelijke proporties vereist. De fretloze ud geeft hem bovendien de vrijheid microtonen te spelen, wat zijn muziek subtiele glans verleent.

Het kwartet speelde vrijwel het hele album: van het weemoedige The Pistachio Tree tot het oosters gekleurde Soul’s Tide. Polat benadrukte dat zijn band een jazzband is – geen folkensemble – en er werd dan ook volop geïmproviseerd. Torres, inmiddels stevig verankerd in de Nederlandse jazzscene, greep zijn solomomenten met hoorbaar plezier.

Het ritmisch uitdagende Aspiration in twaalfachtste maat dreef het publiek licht wanhopig mee te tellen, tot grote hilariteit. De afsluiting bestond uit een Ode To Mahzuni, eerbetoon aan de Alevitische dichter-musicus Mahzuni, gevolgd door Urfa Blues, opgedragen aan Polats geboortestad nabij de Syrische grens. Weemoedig, jazzy en diep persoonlijk.

Dietmar Terpstra | Foto’s: Peter Putters

Gezien: Mehmet Polat Quartet op 13 november in Theater De Lieve Vrouw in Amsersfoort.

Het kwartet is de komende tijd op diverse podia te zien. Bekijk hier alle data

Deel bericht

Laatste nieuws