Willem Abelen

Willem Abelen

FLUX
ZenneZ Records
Saxofonist/componist Willem Abelen labelde zijn nieuwe cd, die hij met zijn lyrische spel en warme toon inkleurde, met de titel FLUX in hoofdletters omdat die volgens de Utrechter nadrukkelijk staat voor een reflectie op de chaotische tijden waarin we leven. ‘Muziek is mijn coping mechanism door de actualiteit te vertalen naar composities’. Voor FLUX stelde hij een veelzijdige band samen, met als vaste kern drummer Yordi Petit, contrabassist Freek Mulder, gitarist Tom Veltien en de jonge talentvolle pianist Michał Niedbała. De reflectie die Abelen in huis heeft als antwoord op de chaotische tijden is na het beluisteren van de zeven zeer toegankelijke composities in een woord uit te drukken: onthaasten. De stukken, die behoorlijk verschillen in feel en groove, worden op FLUX verbonden door drie improvised installations. Deze zijn volgens de Utrechter, die ook afgestudeerd communicatiewetenschapper is, ontstaan in de studio. Hij gelooft in de kracht van improvisatie en instant composing, zolang het gecombineerd wordt met muzikanten die de vrijheid krijgen zich te uiten op elke manier die ze willen. Gitarist Veltien bedacht on the spot een sfeervol intro voor Sonic en soleert fraai op Winter Break. Contrabassist Freek Mulder improviseerde samen met Abelen een aanstekelijk intro voor Wendeleer. En de jonge pianist soleert fraai op Improvised Installation en Climate Relaxion. Flux heeft overigens meerdere betekenissen. In de sterrenkunde geeft de term de lichtsterkte aan van een ster. Abelen is nog geen ster maar zijn lichtsterkte is dankzij zijn nieuwe geluidsdrager FLUX behoorlijk toegenomen.
Arjan Klaver