Vels Trio

Vels Trio

Celestial Greens
Rhythm Section International
Eindelijk is daar het debuutalbum van het Londense Vels Trio, Celestial Greens. Een album waar vier jaar de tijd voor werd genomen. In 2017 verscheen de beloftevolle ep Yellow Ocre, via het het baanbrekende Total Refreshment Centre, de jazzclub in Dalston waar de nieuwe Britse jazz een vliegende start kreeg. Shabaka Hutchings bood zijn diensten aan. Laten we dus maar zeggen dat het trio de tijd genomen heeft zijn sound te vervolmaken. Zonder druk bouwden toetsenman Jack Stephenson-Oliver, drummer Dougal Taylor en bassist Cameron Dawson aan hun songs. Celestial Greens is een album geworden waarop duidelijk wordt dat de drie musici sterk beïnvloed zijn door de fushionjazz uit de jaren zeventig. Het mooie is wel, dat de mannen die sound en alles wat zij daar zelf (funk, hiphop, electronic) aan toevoegen naar deze tijd weten te trekken. Celestial Greens is een muzikaal rijk album waarop het trio alles uit zijn muzikale mogelijkheden haalt. De composities zijn uitdagend en avontuurlijk, funky en knallend, maar soms ook loom en ingetogen. In de composities laten de mannen een rijk geschakeerd muzikaal spectrum voorbij komen, geleid door de steeds verrassende toetsenklanken van Stephenson-Oliver duikt het trio de muziekgeschiedenis in, om daar met iets geheel eigens uit te komen. Celestial Greens is het bewijs van grote muzikale ambitie, van een band die geheel zijn eigen muzikale gang gaat, en geen concessies doet. Overrompelend!