Vega Trails

Vega Trails

Tremors In The Static
Gondwana Records
De opvallende samenwerking tussen Portico Quartet-bassist Milo Fitzpatrick en Mammal Hands-saxofonist Jordan Smart heeft geresulteerd in een eerste samenwerkingsalbum Tremors In The Static. De muziek die Fitzpatrick wilde maken stond ver af van de meer elektronische sferen waarin mede-Porticos Jack Wyllie en Duncan Bellamy, Porticos belangrijkste componisten, zich wilden begeven en dus was zijn stap een logische. Een ongewisse, gezien het succes van het kwartet, maar tevens een uitdagende. Dat Fitzpatrick een fantastische contrabassist is die zowel fraai melodieuze lijnen kan uitzetten als hard kan grooven wisten we al, maar luister naar de openingstrack Love Your Grace en de rillingen lopen over je rug. De perfecte opstap naar meer moois. Als Smart er namelijk vervolgens in Train To Kyoto bijkomt met zijn sax voel je dat dit duo voorbestemd is voor grootse daden. Ergens in het speelveld tussen jazz, klassiek en eigentijds vinden zij hun muzikale vorm, zowel warm als melancholisch. Tremors In The Static kent negen stukken die even verschillend als coherent klinken en een breed palet aan sferen weergeven. Hoe rijk Fitzpatricks spel is, zo rijk is dat ook van Smart. Door de jaren heen is hij als muzikant dusdanig gegroeid dat hij met zijn herkenbare spel voortdurend kleur en sfeer aan de composities weet toe te voegen. Natuurlijk komt dat door het gebruik van de verschillende blaasinstrumenten die hij gebruikt maar vooral ook de manier waarop.

Steven Kamperman

Steven Kamperman

Maison Moderne TryTone/ToonDist Jazz/Impro Dit album ademt de esthetische principes van Theo van Doesburg, zowel muzikaal als qua grafisch ontwerp. Daarbij komt dat de opnames