Under the Surface

Under the Surface

Miin Triuwa
Jazz in Motion
Modern Creative
Het derde album Miin Triuwa (Mijn Trouw) van Under the Surface verrast op diverse fronten. Bandleden Joost Lijbaart (drums/percussie/glockenspiel), Bram Stadhouders (gitaar/bas/toetsen/ compositie) en Sanne Rambags (vocals) gooiden het roer om. Daarbij rekken ze de muzikale grenzen zodanig op, dat daarmee hun vocabulaire is uitbreid. Het drietal herontdekte zichzelf door te switchen van vrije improvisatie naar een gecomponeerde suite van acht stukken. In plaats van te creëren in het moment, is nu de structuur leidend. Daarbinnen zoeken ze de vrijheid op. Daarnaast is de sound verbreed: er klinken bijvoorbeeld pulserende progressieve rockdrumritmen in Vrohta Endi Bivunga en het geheel is doordrenkt van meeslepende folkelementen. En dan hebben we de troef – en die is buitengewoon gedurfd- nog niet genoemd: het Oudnederlands. Zangeres Sanne Rambags zingt bevlogen persoonlijke teksten in onze ‘vergeten’ taal die stamt uit de vroege middeleeuwen. Wat een power heeft ze, en haar bereik is groots zoals in verhevene Over Himila en Miin Triuwa. De stukken zijn geïnspireerd op oude Hollandse psalmen waarin duisternis en verlichting tot de verbeelding spreken. Het geheel vormt een buitengewoon mysterieus en sprookjesachtig geheel, waarin het trio boven zichzelf uitstijgt en grote indruk maakt.

Glass Museum

Glass Museum

Reflet Sdban Records Jazz De muziek van het Belgische Glass Museum met drummer/percussionist Martin Grégoire en toetsenist/pianist Antoine Flipo, is een kruising tussen jazz en