Triosence

Triosence

Giulia
Sony Music Masterworks
Triosence is het Duits-Cubaans trio van Bernhard Schüler (piano), Omar Rodriguez Calvo (bas) en Tobias Schulte (drums). Het jazztrio bestaat sinds 1999 en heeft inmiddels tien albums op zijn naam staan. Triosence is in Duitsland een begrip, in Nederland onbekend. Hun muziek kent een uitgesproken kosmopolitische benadering waarin ze aroma’s van Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten vermengen. Het onlangs verschenen album Giulia is ontstaan in de lockdown waarin het trio in Italië verbleef en is de muzikale bevrijding van deze periode. De muziek klinkt vol vertrouwen en lichtheid, het verlaten van de tijd van angst, onzekerheid en lethargie. Het album opent dan ook met Odd Times. Muzikaal verwijst het naar de maatvoering van het nummer, die voor het grootste deel 5/4 is. De lichtheid op Giulia heeft weinig te maken met oppervlakkigheid. Het is meer het resultaat van bewuste creativiteit en muzikale vaardigheid. Het creëren van een luchtig geluidsbeeld is een kunst op zich. De nadruk ligt bij Triosence vooral op melodielijnen en compositie, de improvisaties dienen de melodie. Het lyrische staat op de voorgrond en maakt dat deze op zich complexe muziek toch zeer toegankelijk klinkt. Giulia combineert verschillende soorten jazz, tempi en stemmingen, geïnspireerd door grootheden als Chick Corea (een ode aan Chick in Armando’s Farewell) en Bill Evans in Needless to Say: A tribute to Bill Evans). De Italiaanse trompettist Paulo Fresu brengt als speciale gast met zijn omfloerste geluid en fluwelen spel in drie nummers extra sfeer in. Een gevarieerde luisterervaring.
Emil Roes