Tony Allen & Hugh Masekela

Tony Allen & Hugh Masekela

Rejoice
World Circuit
Door hun contact met Fela Kuti ontmoetten de Nigeriaanse afrobeatdrummer Tony Allen en de Zuid-Afrikaanse trompettist-zanger Hugh Masekela (1939-2018) elkaar al in de jaren zeventig van de vorige eeuw. In 2010 namen ze in Londen dit door Nick Gold geproduceerde album op. De onvoltooide opnamesessies bleven in de archieven liggen en werden in 2019 door Allen en Gold na Masekela’s overlijden voltooid. Op Rejoice gaat Allens afrobeat een mooie fusie aan met Zuid-Afrikaanse jazz. De acht tracks zijn deels instrumentaal. Maar in de openingstrack Robbers, Thugs and Muggers klinkt meteen Masekela’s stem. Lagos Never Gonna Be The Same klinkt nog het sterkst als afrobeat. In Obama Shuffle Strut Blues schittert Masekela het meest. Bijdragen zijn er ook van de bassisten Tom Herbert, Mutale Chashi, toetsenist Joe Armon-Jones en saxofonist Steve Williamson. Het tempo van alle nummers is vergeleken met Fela Kuti’s afrobeat laag en kan het best omschreven worden als Zuid-Afrikaans/Nigeriaanse jazzswing.

Tinsley Ellis

Tinsley Ellis

Naked Truth Alligator/V2 BLUES Na twintig albums vol elektrische blues komt zanger-gitarist Tinsley Ellis met zijn eerste solo-akoestische werkstuk. Met als enige hulpmiddelen zijn bus