Tom Skinner

Tom Skinner

Voices Of Bishara
Brownswood Recordings
Tom Skinner is niet alleen een origineel drummer maar ook een man die vanuit de Britse jazz een geslaagde overstap maakte naar de alternatieve rock. Met Voices Of Bishara maakt hij dit jaar zijn solo debuut. Skinner viel op binnen Sons of Kemet, waar hij naast saxofonist Shabaka Hutchings een hoofdrol pakte. De band, die onverwachts dit jaar de handdoek in de ring gooide, was wellicht de belangrijkste band binnen de Britse jazz van de afgelopen jaren. Voices Of Bishara is een album dat hij opnam met een droomband, met Tom Herbert op bas, Shabaka Hutchings op tenorsax en basklarinet, Nubya Garcia op tenorsax en fluit en Kareem Dayes op cello, muzikanten waar hij al jaren mee samenspeelt. Opvallend is hoe Garcia zich binnen de band laat horen. Haar optredens na de pandemie waren flets, maar binnen de band van Skinner, aan de zijde van Hutchings laat ze zich gelden, zowel op sax als op fluit en vaak in prachtig samenspel. Heerlijk om te horen hoe tracks als The Day After Tomorrow, Voices (of the Past) en Quiet As It’s Kept dan weer heel andere jazzsferen aantikken. Verrassend, overweldigend. Het afsluitende Quiet as it’s Kept drijft anders dan de titel doet vermoeden op een onwaarschijnlijk lekkere groove waarover Hutchings en Gracia schijnbaar moeiteloos hun vrije spel loslaten. Dat Skinner een geweldige drummer is mag duidelijk zijn. Met Voices Of Bishara bewijst hij ook een geweldig componist te zijn, met een meesterlijk oor voor detail en arrangement.

Kingfish

Kingfish

Live In London Alligator/V2 Blues Het is hard gegaan met Christone ‘Kingfish’ Ingram (24) sinds zijn debuutalbum in 2019. Van de clubs in z’n thuisbasis