Tineke Postma

Tineke Postma

Aria
Edition Records
Jazz/Modern Creative
Op haar achtste album Aria laat saxofoniste Tineke Postma de powerjazz wat los en zoekt ze meer de ruimte op, waarbij ze haar ademhaling als leidraad inzet. Een bewuste keuze, waarbij ze de toetsen inruilt voor de gitaar van Ben Monder. Verder zijn Robert Landfermann (contrabas) en Tristan Renfrow (drums) te horen, haar nieuwe kwartet. Toch zijn er absoluut pittige en uit-bundige solo’s voor Postma en Monder, zoals in opener Sankalpa, The Sky Is Everywhere en Lion’s Roar. Deze stukken schuren tegen het avantgardistische avontuur aan en hebben een rauwe klank door Monders gitaarspel. Soms is dit wel wat onrustig om naar te luisteren. Toch is de plaat is goed in balans, want er zijn voldoende rustmomenten, waarin Postma de verstilling opzoekt en dat werkt goed. Denk aan het dromerige Still Another Day, het nostalgische Frede, het ingetogen Idyll for Ellemis en Learning In The Afternoon. Het samenspel tussen Postma en Monder werkt overigens goed, de unisono- en tegenstemmen vullen elkaar fraai aan, zoals in Mysterious Duty. Aria verwijst naar de muziekvorm die onderdeel uitmaakt van een opera, maar letterlijk betekent het woord ‘lucht’ en ‘lied’ of ‘melodie’ in het Italiaans. Daarnaast raakte Postma als 10-jarige in de ban van de legendarische operazangeres Maria Callas. Ze heeft zich laten inspireren door haar lyrische melodieën, emotionele lading en elegantie. Postma verlegt met dit album dan ook opnieuw haar grenzen door de verdieping te zoeken. Ze neemt risico’s, zowel op technisch als op melodisch vlak, en stelt zich daarmee kwetsbaar op.

Ronny deCarlo

Ronny deCarlo

Fonque Nouveau Zennez Records Jazz Ronny deCarlo was vorig jaar een van de winnaars van Keep an Eye – The Records. Volgens het juryrapport voelde